Uchwała Rady Nr XVI/111/09 z dnia 2009-03-29

Numer XVI/111/09
Data wydania 2009-03-29
w sprawie przyjęcia „Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych na lata 2008-2012 ”

                                                                                                                                                                                    
UCHWAŁA NR XVI/111/09
RADY GMINY Bargłów Kościelny
23 marca 2009 r.
 

                     w sprawie przyjęcia „Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych na lata 2008-2012 ”.

                 Na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym      (tj. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz.1271, Nr 214, poz.1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162 poz.1568,   z 2004 r., Nr 102 poz.1055, Nr 116 poz. 1203, z 2005r, Nr.172, poz.1441, Nr.175, poz. 1457, z 2006r, Nr.17, poz. 128, Nr.181, poz.1337, z 2007r Nr.48, poz. 327, Nr. 138, poz. 974 i Nr.173, poz.1218, z 2008 r. Nr 180, poz.1111, Nr 223, poz. 1458) oraz art. 17 ust.1 pkt. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2008 r. Nr 115, poz. 728, Nr 171, poz. 1056, z 2009 r. Nr 216, poz. 1367, Nr 223, poz. 1458, z 2009r. Nr 6, poz. 33 ) i art. 4¹ ust. 2 ustawy z dnia z dnia 26 października 1982 r.o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tj.Dz.U z 2007r, Nr. 70, poz. 473 , Nr. 115, poz. 793 i Nr.176, poz. 1238, z 2009 r. Nr 18, poz. 97) uchwala się, co następuje:

 

§ 1. Przyjmuje się„Gminną Strategię Rozwiązywania Problemów Społecznych na lata 2008-2012 ” stanowiącą załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2. Traci moc uchwała Nr VIII/70/08 Rady Gminy Bargłów Kościelny z dnia 31 marca 2008 r w sprawie przyjęcia „Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych na lata 2008-2012”.

§ 3. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Bargłów Kościelny .

§ 4. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
 
 
                                                                                              Przewodniczący Rady Gminy

                                                                                                       Jan Romanowski

 
 
 
 
Załącznik do uchwały Nr XVI/111/09
Rady Gminy Bargłów Kościelny
z dnia 23 marca 2009 roku
 
 
 
 

Gminna Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych na lata 2008-2012 ”

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Spis treści
 
Dział I.Wprowadzenie
 
Dział II. Diagnoza stanu istniejącego i uwarunkowań realizacyjnych
 

Dział III. Określenie Celu Strategicznego

 
 Dział IV. Określenie Celów Operacyjnych
 
Dział V.   Ochrona zdrowia i profilaktyka

Dział VI. Plan finansowy Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych na lata 2008-2012

Dział VII. Przebieg realizacji zadań

 Dział VIII. Monitoring i ewaluacja Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
I . Wprowadzenie
    

                  Celem głównym w sferze działań socjalnych jest stworzenie warunków umożliwiających jednostkom i rodzinom dostęp do wsparcia społecznego, edukacyjnego, zdrowotnego i zasobów społecznych pozwalający na osiągnięcie stanu samodzielnego funkcjonowania. Elementem strategii jest współdziałanie a nie zastępowanie działań poszczególnych ludzi i grup w celu budowy społeczeństwa zaradnego, wykształconego   i solidarnego.

               Zjawisko ubóstwa i niedostatku materialnego rodzin, problemy z uzależnieniem od alkoholu lub

      narkotyków, połączone z przewlekłością chorób oraz bezradnością osób samotnych, starszych i

      niepełnosprawnych zmuszają społeczność lokalną do inicjowania i realizacji działań zmniejszających ich natężenie.

       Współcześnie nadal występują różnego rodzaju kryzysy społeczne związane z bezrobociem

 i pogorszeniem warunków bytu ludności. Bezrobotni często stają się świadczeniobiorcami pomocy społecznej narażonymi na społeczną marginalizację. Zadaniem Gminy jest udzielanie wsparcia osobom i rodzinom umożliwiającego ich samodzielną egzystencję oraz zapewniającego realizację ról społecznych i możliwości rozwoju. Skuteczność działań Gminy w tym względzie jest uwarunkowana kompleksowym podejściem do problemów społecznych i wprowadzeniem systemowych rozwiązań.

Współczesne rodziny w pogoni za materialnym dobrem, nadwyrężyły „kręgosłup moralny”. Rodzina jako podstawowa komórka społeczności niestety nie stanowi wartości samej w sobie. Chorobą cywilizacyjną jest rzucanie odpowiedzialności na innych (np. : szkołe, gminię, policję, media) , wygodnictow i brak oddolnych inicjatyw społecznych.

Impulsem skłaniającym do opracowania niniejszej strategii były wymogi formalne, a także konieczność opracowania spójnego systemu rozwiązywania problemów występujących w szeroko rozumianej sferze życia społecznego. Realizacja strategii przewidziana jest na lata 2008 – 2012. Jest to czas niezbędny do pełnej realizacji zaplanowanych celów.

       Do prac nad Strategią Rozwiązywania Problemów Społecznych przystąpiono na mocy Zarządzenia Wójta Gminy Bargłów Kościelny Nr 76/08 z dnia 10 marca 2008 roku, którym powołano Zespół do opracowania projektu Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych w Gminie Bargłów Kościelny. Opracowanie dokumentu poprzedziły spotkania z przedstawicielami środowisk i grup społecznych oraz organizacji i instytucji z terenu gminy Bargłów Kościelny.

II.   Diagnoza stanu istniejącego i uwarunkowań realizacyjnych

     Podstawę opracowania strategii stanowiły materiały źródłowe powstałe i zgromadzone w wyniku prac Zespołu oraz materiały będące wynikiem badań ankietowych różnych środowisk i grup społecznych.

Realizacja zadań postawionych przed pomocą społeczną (zarówno na poziomie społeczności lokalnej, jak i na poziomie rodziny i jednostki), a także konieczność wypracowania niekonwencjonalnych form pomocy, wymaga profesjonalnego i systemowego diagnozowania problemów społecznych w skali gminy. Diagnoza problemów społecznych występujących na terenie gminy Bargłów Kościelny została sporządzona w oparciu o dane będące w dyspozycji Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Bargłowie Kościelnym uzyskane w toku bieżącej jego działalności jak również w oparciu o dane Urzędu Gminy, Szkół, Ośrodka Zdrowia, Policji, Kościoła , Powiatowego Urzędu Pracy.

 

        W opracowaniu Strategii wykorzystano również informacje pochodzące z badań własnych, przeprowadzonych przez członków Zespołu, powstałe w oparciu o indywidualne rozmowy i analizę ankiet oraz innych posiadanych informacji.

       Zespół ds. opracowania Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych przygotował materiały źródłowe, niezbędne dla diagnozy sytuacji społecznej w Bargłowie Kościelnym, co pozwoliło na wypracowanie kierunków strategicznych działań odniesionych do rzeczywistych problemów społeczności lokalnej i wskazanie skutecznych kierunków działań dla ich rozwiązania, a także ustalenie układu współpracy instytucjonalnej dla poszczególnych problemów społecznych.

      W oparciu o diagnozę sytuacji społecznej, została opracowana strategia rozwiązywania problemów pomocy społecznej na najbliższe lata, która jest rozwinięciem działań oraz założeń programowych realizowanych w sferze pomocy społecznej w Bargłowie Kościelnym. Sukcesywnie w toku prac strategicznych następowało przeformułowanie roli i zadań Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, a także sposobów realizacji świadczonej pomocy.

W ramach prac strategicznych dokonano przejścia od modelu pomocy, którego zasadniczą funkcją było udzielanie wsparcia materialnego, do modelu nastawionego na wzmocnienie postaw aktywnych oraz wspieranie osób i rodzin zgłaszających się z prośbą o pomoc w rozwiązywaniu problemów przede wszystkim dzięki wyspecjalizowanej pracy socjalnej.

    W procesie realizacji strategii, kierunki i działania powinny być aktualizowane i dostosowane do zmieniającej się rzeczywistości i otoczenia społeczno-gospodarczego. Przyjęcie strategii stanowi proces otwierający długoterminowe planowanie polityki społecznej. Strategia jest bowiem podstawą do podejmowania długofalowych zintegrowanych działań rozwojowych w sferze społecznej oraz wdrażania rozwiązań w postaci programów lokalnych, mających na uwadze realizację celów zawartych w Strategii.

 
 

        Wypracowana lista propozycji projektowych ze sfery polityki społecznej, stanowi integralną część Strategii i zawiera konkretne wskazania przedsięwzięć, mających na celu uzupełnienie kierunków strategicznych. Cele i kierunki działań są zgodne ze wskazaniami innych dokumentów o charakterze programowym z obszaru polityki społecznej

 
Proces konsultacji społecznych i jego wyniki
  

W procesie opracowania Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych istotną rolę odegrały konsultacje społeczne, mające na celu zbudowanie sprawnego modelu organizacyjnego dla realizacji celów zatrudnieniowych na obszarze gminy. Metoda aktywnego planowania zrealizowana została z udziałem przedstawicieli następujących środowisk i organizacji:

12)      lokalnej przedsiębiorczości

13)      instytucji rynku pracy

14)      przedstawicieli grup bezrobotnych

15)      przedstawicieli Samorządu Gminy Bargłów Kościelny

16)      przedstawicieli organizacji społecznych ,

17)      parafii z terenu Gminy Bargłów Kościelny

18)      instytucji opieki zdrowotnej

 

      W procesie planowania strategicznego istotnym elementem uspołecznienia były skierowane do mieszkańców ankiety.

Procesem ankietowania objęto 50 osób - mieszkańców gminy. Ankiety skierowano do mieszkańców za pośrednictwem GOPS, co gwarantowało dotarcie do wybranych grup docelowych.

 

Strategia jest zgodna ze Wojewódzką Strategią Polityki Społecznej na lata 2006-2013

1. Sytuacja demograficzna Gminy Bargłów Kościelny

1.1. Obszar i sytuacja demograficzna Gminy

 Gmina Bargłów Kościelny położona jest na styku Niziny Podlaskiej i Pojezierza Mazurskiego, w środkowej części województwa podlaskiego, w powiecie augustowskim. W województwie podlaskim sąsiaduje z gminami Augustów , Goniądz. Kalinowo, Rajgród i Sztabin , co przedstawia poniższa mapka:

 

Rzeźba terenu charakteryzuje się dwoma typami form – wysoczyzny polodowcowej oraz obniżeń i ciągów dolin. Około 6% powierzchni Gminy zajmują wody powierzchniowe, z czego 5,8% to jeziora. Największe z nich to jezioro Dręstwo nazywane też jeziorem Dreństwo, położone w południowo – zachodniej części Gminy. Drugim co do wielkości jest jezioro Tajno. Południowa cześć Gminy to Dolina Rzeki Biebrza. Przez Gminę płynie również rzeka Netta.

Lasy Gminy Bargłów Kościelny zajmują ok. 2 626 ha, stopień lesistości wynosi
ok. 14%. Są to głównie lasy państwowe. Największy odsetek lasów występuje
w okolicach Kukowa, Solistówki i Tajenka. 

    Użytki rolne w gminie Bargłów Kościelny stanowią 73,5%ogółu powierzchni, dlatego podstawowym źródłem utrzymania w gminie jest rolnictwo. Przeważają gospodarstwa o areale 15 ha, których  jest  ok. 40%oraz  o  powierzchni 30 ha co stanowi 10% ogółu.

 Przeważają role klasy IV a, IV b .( dane w/g. powiatowej ewidencji gruntów).

    W gminie zarejestrowanych jest 101podmiotów gospodarczych z czego zdecydowana większość są to firmy zatrudniające nie więcej jak 2 pracowników.

 
 
 
 

Gmina jest usytuowana na terenach atrakcyjnych turystycznie. Dodatkowym jej walorem jest czyste środowisko naturalne i przynależność do Zielonych Płuc Polski.

Gmina Bargłów Kościelny ma powierzchnię 188 km2 i jest zamieszkiwana przez ok. 6 000 osób.  Sieć osadniczą w gminie tworzy 33 miejscowości wiejskich, wchodzących w skład 30 sołectw. Największą miejscowością jest siedziba Gminy – Bargłów Kościelny, w której mieszka ponad 800 mieszkańców.

Tabela nr 1.Wykaz sołectw Gminy Bargłów Kościelny:

 
l.p.
Nazwa sołectwa
l.p.
Nazwa sołectwa
1.
Bargłów Kościelny
16.
Nowa Kamionka
2.
Brgłów Dworny
17.
Pieńki
3.
Bargłowka
18.
Popowo
4.
Barszcze
19
Pomiany
5.
Brzozówka
20.
Pruska
6.
Bułkowizna
21.
Reszki
7.
Dreństwo
22.
Rumiejki
8.
Górskie
23.
Solistówka
9.
Judziki
24.
Stara Kamionka
10.
Komorniki
25.
Stare Tajno
11.
Kroszewo
26.
Tajenko
12.
Kroszówka
27.
Tajno Łanowe
13.
Kukowo
28.
Tajno Podjeziorne
14.
Łabętnik
29.
Wólka Karwowska
15.
Nowiny Bargłowskie
30.
Żrobki
 
 

      Mieszkańcy Gminy korzystają z usług ponad lokalnych w zakresie szkolnictwa średniego, wyspecjalizowanej ochrony zdrowia, kultury, sportu, administracji, obsługi finansowej, ubezpieczeń i innych, zlokalizowanych w mieście Augustów – siedzibie Powiatu Augustowskiego.

1.2. Ludność Gminy

Jednym z podstawowych uwarunkowań rozwoju Gminy jest jej sytuacja demograficzna, w tym przekształcenia w strukturze ludności. W latach 2005 –2008 liczba mieszkańców wykazywała tendencję malejącą.

Ludność Gminy Bargłów Kościelny

Struktura
2005
2006
2007
2008
Stan ludności wg faktycznego miejsca zamieszkania ogółem stan na 31 XII
6080
5976
5978
5920
mężczyźni stan na 31 XII
3040
2993
2996
2971
kobiety stan na 31 XII
3040
2983
2982
2949
 

                     W roku 2008 Gmina Bargłów Kościelny liczyła 5920 mieszkańców,
w tym: 2 971 mężczyzn i 2 949 kobiet. Gęstość zaludnienia na obszarze Gminy wyniosła ok. 31 osób na 1 km2.

        Poniżej przedstawiono strukturę wiekową ludności w podziale ze względu na wiek w latach 2005 – 2008

Struktura wiekowa ludności w latach 2005-2008

Struktura ludności gminy

2005
2006
2007
2008
Liczba

Udział w %

Liczba

Udział w %

Liczba
Udział w %

Udział w %

Liczba

Liczba ludności na terenie gminy

6 080
100.0%
5 976
100,0 %
   5 978
 100,0 %
5 920
100%
Ludność w wieku przedprodukcyjnym
1 570
25,8%
    1.526
   25,5 %
   1 486
   24,86 %
1 475
24,92
Ludność w wieku produkcyjnym
3 459
56,9%
3.465
   57,98 %
   3 478
   58,18 %
3 402
57,47
Ludność w wieku poprodukcyjnym
1 051
17,3%
      985
   16,48 %
   1 014
   16,96 %
1043
17,61

   Analizując strukturę demograficzną Gminy pod względem liczby osób
w wieku produkcyjnym i nieprodukcyjnym na każde 1000 osób w wieku produkcyjnym przypadały w Gminie średnio 716osób w wieku nieprodukcyjnym.

Wyniki analizy zmian wielkości podstawowych danych demograficznych
w Gminie oraz ocena obserwowanych zjawisk i ich konsekwencji muszą być przedmiotem stałego monitoringu, uzupełniania i poszerzania bazy danych oraz powtórnego dokonywania szacunku prognozy, w celu wychwycenia tendencji demograficznych na terenie Gminy. Jest to konieczne przede wszystkim z punktu widzenia programowania inwestycji gminnych, wielkości bazy oświatowej oraz rozwoju pozostałej infrastruktury komunalnej, technicznej i społecznej.

III. Określenie Celu Strategicznego :

1.Stworzenie warunków celem umożliwienia osobom i rodzinom przezwyciężenie sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne możliwości i uprawnienia.

2.Stworzenie warunków celem podniesienia   poziomu życia społeczności lokalnej , zwiększenia aktywności tej społeczności oraz jej integracji a także celem zmniejszenia przeszkód w dostępie do edukacji , sportu i rekreacji.

IV. Określenie Celów Operacyjnych :

1. Diagnozowanie przyczyn ubóstwa i czynników powodujących korzystanie z pomocy społecznej oraz obserwowanie i zapobieganie zjawisku zwiększającej się bezradności rodziców względem dzieci.

2. Wspieranie i pomoc osobom i rodzinom w tym dzieciom i młodzieży.

3. Rozszerzenie oferty działań na rzecz osób starszych .

4. Pomoc osobom niepełnosprawnym ( ze szczególnym uwzględnieniem osób z zaburzeniami psychicznymi ).

5. Doskonalenie zawodowe i kompetencyjne pracowników zatrudnionych w Ośrodku Pomocy Społecznej oraz osób zajmujących się sferą kształtowania polityki społecznej

6. Pozyskiwanie środków finansowych na realizację celów operacyjno-strategicznych.

                    1. CEL OPERACYJNY NR 1

1.1. Diagnozowanie przyczyn ubóstwa i czynników powodujących korzystanie z pomocy społecznej oraz obserwowanie i zapobieganie zjawisku zwiększającej się bezradności rodziców względem dzieci.

Z przeprowadzonej przez Ośrodek Pomocy Społecznej w Bargłowie Kościelnym diagnozy wynika, że główną przyczyną korzystania z pomocy społecznej jest :

l      bezrobocie,

l      niepełnosprawność,

l      długotrwała choroba,

l      problemy związane ze strukturą rodziny np. rodzina niepełna,

l      bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych.

l      alkoholizm

1.2. Podjęte działania :

1. Analiza rzeczywistych potrzeb społecznych oraz praca socjalna

2. Składanie zapotrzebowań na pomoc finansową niezbędną do zaspokojenia potrzeb.

3. Rozpoznanie głównych problemów społecznych i ich zasięgu.                             

4. Współpraca przy wymianie informacji między instytucjami i organizacjami współpracującymi z ośrodkiem pomocy społecznej.

5. Przystąpienie do programów podnoszących poziom integracji społecznej

·         Poakcesyjny Program Wspierania Obszarów Wiejskich

·         Program Operacyjny Kapitał Ludzki , działanie 7.1.1 – rozwój i upowszechnienie aktywnej   integracji

 

1..3. Przewidywane efekty :

Rozpoznanie źródła zagrożeń życia społecznego na terenie Gminy.

Opracowanie diagnozy i wykorzystanie uzyskanych informacji w działaniach w zakresie pomocy społecznej.

Zwiększenie efektywności działań i skuteczne reagowanie ośrodka pomocy społecznej oraz organizacji i instytucji współpracujących na aktualnie występujące problemy.

Wykorzystanie w celach profilaktycznych informacji o przyczynach korzystania z pomocy społecznej.

Zwiększenie poziomu integracji społecznej poprzez oddolną inicjatywę środowisk lokalnych.

CEL OPERACYJNY NR 2.

2.1. Wspieranie i pomoc osobom i rodzinom w tym dzieciom i młodzieży

Jednym z ważniejszych priorytetów polityki społecznej jest pomoc osobom i rodzinom, w tym rodzinom dysfunkcyjnym. Do zadań w tym zakresie należy przeciwdziałanie ubóstwu , bezrobociu i przede wszystkim wykluczeniu społecznemu. Pomoc ta winna umożliwiać wyprowadzenie osób i rodzin z trudnej sytuacji życiowej aby zapobiec ich marginalizacji. Służyć temu mają różnorodne formy aktywizacji zawodowej, skierowane szczególnie do zagrożonych bezrobociem. Bardzo poważny problem stanowi bezrobocie ukryte, którego liczba trudna jest do oszacowania. Zjawisko to powiększa się w wyniku przemian strukturalnych w rolnictwie. Cechą tej grupy społecznej jest relatywnie niski poziom wykształcenia i świadomości. Dlatego też duże znaczenie ma ułatwienie dostępu do szkoleń w celu podniesienia ich kwalifikacji i kompetencji. Osoby długotrwale bezrobotne powinny być zatrudniane w ramach robót publicznych, interwencyjnych oraz prac społecznie użytecznych. W ten sposób udzielona im zostanie pomóc w znalezieniu się na rynku pracy. 

 
 
2009-03-24 11:23:04

Ważnym elementem pomocy osobom i rodzinom jest zapobieganie marginalizacji oraz pauperyzacji społeczeństwa. Umiejętność organizowania wolnego czasu oraz pokazywanie tzw. „Dobrych Praktyk minimalizuje odsetek rodzin dysfunkcyjnych.

Ważnym aspektem prawidłowego funkcjonowania rodziny jest zapewnienia bezpieczeństwa w miejscu pracy i zamieszkania. Gospodarstwa rolne to nie tylko miejsce pracy, to również siedlisko jak i plac zabaw dla dzieci. Należy kłaść nacisk na php w gospodarwstwach rolnych . W miarę możliwości finansowych organizować przeszkalanie rolników.

Szczęśliwa rodzina – to zdrowa rodzina. Bardzo ważnym elementem zachęcanie do zdrowego stylu życia oraz profilaktyka (poprzez badania profilaktyczne). W miarę posiadanych środków należy wspierać jak również dofinansowywać badania profilaktyczne oraz szczepienia ochronne.

W wyniku konsultacji społecznych zgłoszono zapotrzebowanie na stworzenie punktu porady prawnej dla mieszkańców Gminy.

 

2.2. Podjęte działania :

Pobudzanie własnej aktywności , rodziny oraz osób korzystających z pomocy przy rozwiązywaniu problemów życiowych.

Prowadzenie wszechstronnej pracy z rodziną i wykorzystywanie różnorodnych metod

       i technik, w tym kontraktu socjalnego.

Udostępnianie osobom i rodzinom bezpłatnego poradnictwa specjalistycznego.

Rozpropagowanie kształcenia ustawicznego w Centrum Kształcenia na Odległość na Wsi

Umożliwienie zagospodarowania czasu wolnego osobom i rodzinom poprzez uczestnictwo

      w Centrum Edukacji , Rekreacji i Sportu, Klubu Przedszkolaka, imprezach integracyjnych, festynach itp.

Współpraca z Powiatowym Urzędem Pracy w zakresie pośrednictwa pracy i doskonalenia zawodowego osób bezrobotnych.

Udzielanie pomocy osobom i rodzinom na zasadach określonych w ustawie o pomocy społecznej.

Współpraca pracowników socjalnych ze szkołami, pedagogami, wychowawcami, Policją oraz Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

Pozyskiwanie środków na pomoc osobom i rodzinom jej potrzebującym.

Uświadomienie potrzeby profilaktyki jak również zachowania bezpieczeństwa w gospodarstwie rolnym

Zaadoptowanie budynku wchodzącego w zasób mieszkaniowy Gminy na mieszkania socjalne.

2.3. Przewidywane efekty :

Zwiększenie aktywności lokalnej rodziny i osób korzystających z pomocy.

Umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężenie trudnych sytuacji życiowych.

Uzyskanie środków finansowych na udzielenie niezbędnej pomocy.

Uświadomienie konieczności organizowania alternatywnych form pomocy w stosunku do pomocy materialnej i rzeczowej tj. pomoc sąsiedzka, wolontariat.

Zwiększenie poczucia bezpieczeństwa w rodzinie

Ograniczenie liczby osób korzystających z pomocy materialnej.

 
CEL OPERACYJNY NR 3

3.1. Rozszerzenie oferty działań na rzecz osób starszych .

Analizując sytuację demograficzną zostały stwierdzone następujące trendy:

spadek liczby mieszkańców,

proces starzenia się społeczeństwa

zwiększająca się liczba osób niepełnosprawnych.

zmniejszający przyrost naturalny

Sytuację tą obrazuje poniższa tabela:

 
 2005
 2006
 2007
2008
Liczba mieszkańców
 6 080
 5 976  
 5 978
5920
Osoby w wieku poprodukcyjnym
 1 051
     985
 1 014
1043

Osoby niepełnosprawne :w tym do ukończenia 16 roku życia

     101
      98
     102
104
       25
      28
      16
19
 

 Wskutek wydłużenia czasu życia zwiększa się liczba osób wymagających opieki drugich oraz zapotrzebowanie na usługi opiekuńcze.

Osoby starsze nie nadążają za szybko idocą wszechobecną elektroniką i informatyzacją przez co są wykluczone z życia codziennego.

3.2. Podjęte działania :

Promowanie aktywnego trybu życia osób starszych poprzez wspieranie różnych form działalności i inicjatyw – współpraca z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w zakresie utworzenia „Klubu Seniora”.

Korzystanie z działalności Centrum Kształcenia na Odległość na Wsi.

Przygotowanie w wersji papierowej foleru odzwierciedlającego gminna stronę www

Rozszerzenie usług pielęgnacyjnych i opiekuńczych dla osób starszych w miejscu zamieszkania.

Wdrożenie rządowego programu „Pomoc państwa w zakresie dożywiania”.

3.3. Przewidywane efekty :

Respektowanie praw osób starszych do godnego życia w społeczeństwie.

Zapewnienie komfortu psychicznego i poczucie bezpieczeństwa osobom starszym poprzez zabezpieczenie ich funkcjonowania w środowisku lokalnym.

Zagospodarowanie czasu wolnego osób starszych.

Włączenie osób starszych do życia w lokalnej społeczności.

 
4. CEL OPERACYJNY NR 4

4.1. Pomoc osobom niepełnosprawnym ( ze szczególnym uwzględnieniem osób z zaburzeniami psychicznymi ).

Osoby niepełnosprawne, w tym z zaburzeniami psychicznymi, wymagają szczególnego rodzaju wsparcia i pomocy w codziennym funkcjonowaniu. Osoby te charakteryzuje często niski poziom wykształcenia. Aby więc mogły znaleźć zatrudnienie należy je aktywizować i stworzyć tym osobom warunki do podnoszenia kwalifikacji.

4.2. Podjęte działania :

Zintegrowanie osób niepełnosprawnych ze środowiskiem i umożliwienie pełnego uczestnictwa w życiu społecznym, w tym poprzez pracę socjalną.

Doradztwo specjalistyczne i pomoc finansowa określona w ustawie o pomocy społecznej.

Pomoc, przy współpracy z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie, w organizowaniu turnusów rehabilitacyjnych dla osób niepełnosprawnych oraz w wypożyczaniu sprzętu rehabilitacyjnego.

Umieszczanie podopiecznych, w tym z zaburzeniami psychicznymi, w Domu Pomocy Społecznej – według potrzeb.

Przystępowanie do programów z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych

4.3. Przewidywane efekty :

Usprawnienie fizyczne i psychiczne osób niepełnosprawnych.

Umożliwienie osobom niepełnosprawnym godnych warunków życia i zaspokojenia ich niezbędnych potrzeb.

Odciążenie rodzin z osobami niepełnosprawnymi oraz poprawa sytuacji materialno – bytowej.

Podniesienie kompetencji oraz standardu życia osób niepełnosprawnych ( w tym dzieci)

 
5. CEL OPERACYJNY NR 5

5.1. Doskonalenie zawodowe i kompetencyjne pracowników zatrudnionych w Ośrodku Pomocy Społecznej oraz osób zajmujących się sferą kształtowania polityki społecznej

Istotną kwestią w pomocy społecznej jest kształcenie pracowników socjalnych i poszukiwanie możliwości ich doskonalenia zawodowego. Nie mniej ważym elementem kształtowania polityki społeczej jest ciągłe podnoszenie kompetencji osób zajmujących się sferą i polityką społeczną .

5.2. Podjęte działania :

Upowszechnianie etosu zawodowego pracownika socjalnego oraz uświadamianie jego roli i zadań w środowisku lokalnym.

Zwiększanie roli pracy socjalnej w działalności Ośrodka Pomocy Społecznej.

Uczestnictwo w sesjach szkoleniowych, konferencjach oraz warsztatach zajęciowych, wyjazdach studyjnych i innych formach doskonalenia osób zajmujących się sfera społeczną.

Podejmowanie nauki przez pracowników socjalnych, w tym w celu podniesienia stopnia specjalizacji.

5.3. Przewidywane efekty :

Skuteczniejsze działania pracowników socjalnych.

Wzrost liczby wyspecjalizowanych pracowników socjalnych.

Podniesienie jakości oferowanych przez Ośrodek Pomocy Społecznej usług.

Podniesienie statusu zawodowego pracownika socjalnego.

 
6. CEL OPERACYJNY NR 6

6.1 Pozyskiwanie środków finansowych na realizację celów operacyjno-strategicznych.

          Na realizację zadań określonych w Strategii niezbędne są środki pieniężne. Zadaniem administracji jest dążenie do otrzymania dofinansowania także ze środków Unii Europejskiej. Dlatego też Gmina, w tym Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej, w latach 2008-2012, zamierza przystąpić do konkursów organizowanych w ramach polityki społecznej. Działania te pozwolą na wsparcie tak osób starszych i niepełnosprawnych, dzieci i młodzieży jak i rodzin. Pozyskane środki ułatwią wypełnienie zadań wynikających ze Strategii.

Gmina zamierza ponadto rozpropagowywać działania organizacji pożytku publicznego i wolontariatu.

6.2 Podjęte działania

Przystąpienie do Poakcesyjnego Programu Wsparcia Obszarów Wiejskich

Opracowywanie dokumentacji w celu przystąpienia do organizowanych konkursów.

Przystąpienie do POKL w priorytecie 7.1.1 – rozwój i upowszechnianie aktywnej integracji

Szkolenie pracowników w kierunku pozyskiwania środków i ich lepszego wykorzystania.

6.3 Przewidziane efekty

Zaangażowanie społeczności lokalnej we wszystkich przedziałach wiekowych do działania

Zwiększenie poziomu wykształcenia, kwalifikacji oraz kompetencji osób działających na rzecz przeciwdziałaniu wykluczeniu społecznemu oraz wyrównaniu dysproporcji między społecznością miejską i wiejską,

Zmniejszenie osób będących świadczenibiorcami GOPS

Przeciwdziałanie marginalizacji osób będących w ubóstwie, niedołężnych, bezrobotnych oraz społecznie nieprzystosowanych

 V. Ochrona zdrowia i profilaktyka
 

Na terenie Gminy funkcjonują dwie placówki ochrony zdrowia, które zabezpieczają dostęp do świadczeń zdrowotnych w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej, mieszańcom Gminy, w ramach zawartych kontraktów z Narodowym Funduszem Zdrowia.                     

Profilaktyczną opiekę zdrowotną nad dziećmi i młodzieżą w środowisku nauczania i wychowania realizuje, na bazie szkolnych gabinetów profilaktyki zdrowotnej i pomocy przedlekarskiej, Grupowa Praktyka Lekarzy Rodzinnych GOZ Bargłów Kościelny.

W zakresie opieki w przypadku nagłych zachorowań i medycyny ratunkowej, w szczególności po godz.18,   świadczenia udzielane są przez Oddział Ratownictwa SP ZOZ Augustów    

Opieka nad dziećmi i młodzieżą w ramach programów edukacyjno-profilaktycznych realizowanych w placówkach oświatowych:

12)   program edukacyjny dotyczący urazów kręgosłupa, wad postawy,

13)   program edukacyjny „Zdrowy styl życia”,

14)   program pierwszej pomocy przedmedycznej „Ratuj Życie”,

Program „ Profilaktyki i Chorób Układu Krążenia ”,

Program Profilaktyki Gruźlicy

Program Profilaktyki Chorób Odtytoniowych

Działania zmierzające do zmniejszenia rozpowszechnienia palenia tytoniu poprzez:

punkt poradnictwa antynikotynowego,
program „Rzuć palenie razem z nami”,

programy edukacji antynikotynowej Instytutu Matki i Dziecka w Warszawie .

 

 VI. PLAN FINANSOWY GMINNEJ STRATEGII PROBLEMÓW SPOŁECZNYCH NA LATA 2008-2012

1. W zakresie pomocy społecznej

Lp
 
Zadanie do realizacji

Przewidywane środki finansowe na realizację zadania w latach 2008-2012

 2008  
2009
   2010
    2011
   2012
1.
Udzielanie świadczeń pieniężnych według potrzeb mieszkańców Gminy
 55.000
55.000
 56.000
 57.000
 57.000
2.

Kierowanie do domu pomocy społecznej odpowiedniego typu i ponoszenie opłat za pobyt

 20.000
20.000
 25.000
 25.000
 25.000
3.
Świadczenie usług opiekuńczych w miejscu zamieszkania
 81.800
82.000
 83.000
 85.000
85.000
4.
Rozwój i upowszechnianie aktywnej integracji
 35.000
80.000
 80.000
80.000
80.000
5.

Utrzymanie systemu informatycznego z uwzględnieniem przekazywania sprawozdawczości w wersji elektronicznej

   2.000
 3.000
   3.000
 4.000
 4.000

                                  Razem

193.800
240.000
247.000
251.000
251.000
 

2. W zakresie polityki prorodzinnej

Lp
 
Zadanie do realizacji

Przewidywane środki finansowe na realizację zadania w latach 2008-2012

 2008  
 2009
 2010
    2011
   2012
1.
Prowadzenie i utrzymanie

Klubów Przedszkolaka

136.000
 130.000
    -
 
     -
 
      -
2.

Poradnictwo rodzinne , współpraca z instytucjami oraz pomoc w rozwiązywaniu bieżących problemów

   -
    -
-
 
     -
 
      -
                                   Razem
136.000
130.000
-
     -
      -
 

3. W zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych

Lp
 
Zadanie do realizacji
Przewidywane środki finansowe na realizację
 zadania w latach 2008 - 2012
 2008  
   2009
 2010
    2011
   2012
1.

Zwiększenie dostępności pomocy                 terapeutycznej

 3.821
   3.900
   4.000
    4.000
   4.200
2.

Udzielanie rodzinom , w których występują problemy alkoholowe, pomocy społecznej i prawnej , a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie

 
 
16 000
 
 
 17.000
 
 
 17.000
 
 
 18.000
 
 
18.000
3.

Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii , w szczególności dla dzieci i młodzieży , w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęć sport., a także działań na rzecz dożywiania dzieci uczestniczących w pozalekcyjnych programach profilaktycznych

 
 
 
 
25 720
 
 
 
 
   26.000
 
 
 
 
 26.000
 
 
 
 
 26.500
 
 
 
 
 27.000
4.
 

Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych , służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych

 
 
 
16 300
 
 
 
 16.500
 
 
 
16.500
 
 
 
 16.500
 
 
 
 17.000
5.

Podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 131 i 15 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego

 
 
 
 
     -
 
 
 
 
      -
 
 
 
 
    -
 
 
 
 
     -
 
 
 
 
      -
6.

Wynagradzanie członków GKPiRPA

 5 400
   6.000
 6.000
   6.500
 6.500
7.

Wspieranie zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie centrów integracji społecznej

 
 
    -
 
 
      -
 
 
     -
 
 
     -
 
 
      -
                                       Razem
67.421
69.400
 69.500
71.500
72.700

4. W zakresie ochrony zdrowia

Lp
 
Zadanie do realizacji
Przewidywane środki finansowe na realizację zadanioa zad            zadania w latach 2008-2012
 2008  
 2009
 2010
    2011
   2012
1.

Zapewnienie prowadzenia podstawowej opieki zdrowotnej nad mieszkańcami Gminy poprzez wynajem lokali Ośrodków Zdrowia w Bargłowie Kościelnym i Prusce wraz z sprzętem medycznym i urządzeniami niepublicznym podmiotom prowadzącym podstawową opiekę zdrowotną ludności

 
 
 
 
     -
 
 
 
 
      -
 
 
 
 
    -
 
 
 
 
     -
 
 
 
 
      -

5 W zakresie budownictwa socjalnego

Lp
 
Zadanie do realizacji
Przewidywane środki finansowe na realizację 
zadania w latach 2008-2012
 2008  
 2009
 2010
    2011
   2012
1.

Utrzymanie dotychczasowych lokali socjalnych w miejscowości :

1.Pruska 60 -3 mieszkania

2.Brzozówka 57 – 3 mieszkania

3.Tobyłka – 3 mieszkań

4.Kamionka Stara – 3 mieszkania

 
 
2.000
 
 
2.000
 
 
2.500
 
 
2.500
 
 
 
2.500
 
2.

Modernizacja pomieszczeń socjalnych

3.000
3.000
4.000
4.000
4.500
                                     Razem
 5.000
   5.000
 6.500
 6..500
    7.000
 

6. W zakresie kultury i oświaty

 Lp
 
Zadanie do realizacji
Przewidywane środki finansowe na realizację
    zadania w latach 2008-2012
 2008  
 2009
 2010
    2011
   2012
1.

Współpraca Gminnej Biblioteki Publicznej ze szkołami, zakup prasy,

udostępnianie czytelni, organizowanie konkursów

i zagospodarowanie czasu wolnego dzieciom i młodzieży

 
 
   4.600
 
 
    4.700
 
 
 4.800
 
 
 4.900
 
 
   5.000
2.

Zwrot kosztów dojazdu dzieci do szkół i stypendia naukowe przyznawane uczniom szkół podstawowych i gimnazjum

 
 
 32.400
 
 
 32.800
 
 
 33.000
 
 
 34.000
 
 
 35.000
3.

Utworzenie i utrzymanie Gminnego Centrum Edukacji, Rekreacji i Sportu

 73.000
146.296
    -
    -
     -
                             Razem
110.000
183.796
 37.800
 38.900
 40.000
 

7. W zakresie wypełniania celów zawartych w Strategii z dodatkowo pozyskanych środków finansowych

Lp
 
Zadanie do realizacji
Przewidywane środki finansowe, dodatkowo
pozyskane, na realizację zadań w latach 2008-2012
 2008  
 2009
 2010
    2011
   2012
1.

Zadania określone w Strategii

145. 000
145. 000
-
-
-
                                     Razem
145. 000
145. 000
-
-
-
 
 
 

VII. Przebieg realizacji zadań

 Zadania określone Gminną Strategią Rozwiązywania Problemów Społecznych realizowane będą przy współpracy społeczności lokalnej oraz organizacji, takich jak :

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie w Augustowie;

Powiatowy Urząd Pracy w Augustowie;

Grupowa Praktyka Lekarzy Rodzinnych GOZ s.c. Bargłów Kościelny,

Dom Pomocy Społecznej w Nowej Wsi Ełckiej;

Dom Pomocy Społecznej w Suwałkach;

Poradnia Pedagogiczno – Psychologiczna w Augustowie

Samodzielny Publiczny Zespół Zakładów Opieki Długoterminowej w Augustowie;

Posterunek Policji w Bargłowie Kościelnym;

Pełnomocnik i Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Bargłowie Kościelnym;

Pedagog Zespołu Szkół w Bargłowie Kościelnym.

Stopień realizacji zadań określonych w Strategii   zależy od ścisłej współpracy z w/wymienionymi podmiotami a także od sytuacji w Gminie umożliwiającej przeznaczenie odpowiednich środków finansowych na urzeczywistnienie przedmiotowych zadań. Skuteczność realizacji zadań gwarantują :

konsekwentne wdrażanie w życie zaplanowanych zadań;

działania na rzecz pozyskania dodatkowych środków z innych źródeł niż budżet Gminy;

uświadomienie społeczności lokalnej znaczenia realizacji zaplanowanych przedsięwzięć;

upowszechnianie celów i zadań wśród mieszkańców Gminy.

VIII. Monitoring i ewaluacja Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych

 
 

     Elementem wdrażania Strategii jest jej ewaluacja oparta na pozyskiwanej informacji o przebiegu, skutkach i publicznym odbiorze realizowanych działań. Ewaluacja (zmiany) Strategii będzie dokonywana na poszczególnych etapach jej realizacji za pomocą wskaźników, wprowadzonych rozwiązań i osiągniętych efektów. Wykonywane działania będą podlegać stałemu monitorowaniu i okresowej ocenie. Poprzez jawność budżetu Gminy i przyjmowanych do realizacji projektów, zapewniona zostanie kontrola społeczna nad podejmowanymi działaniami.

 
 
 
 
 

Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych będzie wdrażana przez Wójta Gminy Bargłów Kościelny i podległych mu pracowników Urzędu Gminy Bargłów Kościelny oraz jednostek organizacyjnych Gminy, między innymi poprzez występowanie o środki finansowe z innych źródeł niż budżet Gminy i opracowywanie programów, projektów i wniosków pozwalających na ich uzyskanie.

System monitorowania realizacji Strategii odbywać się będzie w oparciu o sprawozdania z realizacji poszczególnych zadań. Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej zobowiązany jest do sporządzania corocznych raportów dotyczących realizacji Strategii i uzyskanych efektów w terminie do 30 kwietnia roku następującego względnie w innym terminie ustalonym przez Radę Gminy.

Raport będzie podstawą do oceny realizacji Strategii i jej modyfikowania. W tym celu, co najmniej raz w roku, powinna odbyć się sesja Rady Gminy poświęcona ocenie realizacji Strategii i ewentualnej weryfikacji działań.

 
 
                                                                                                                             Przewodniczący Rady Gminy

                                                                                                       Jan Romanowski

 
 
 
 
 
 
 

Metryka strony

Udostępniający: ug

Wytwarzający/odpowiadający: Tomasz Grajewski

Wprowadzający: Tomasz Grajewski

Data wprowadzenia: 2009-08-10

Data modyfikacji: 2009-08-10

Opublikował: Tomasz Grajewski

Data publikacji: 2009-08-10