Uchwała Rady Nr VII/59/07 z dnia 2007-12-28

Numer VII/59/07
Data wydania 2007-12-28
w sprawie przyjęcia Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych na lata 2008-2012

UCHWAŁA NR VII/59/07

RADY GMINY Bargłów Kościelny

z dnia  28 grudnia 2007 r.

 

w sprawie przyjęcia  „Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych na lata 2008-2012 ”.

                 Na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym      (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz.1271, Nr 214, poz.1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162 poz.1568,   z 2004 r., Nr 102 poz.1055, Nr 116 poz. 1203, Nr.167, poz.1759, z 2005r, Nr.172, poz.1441, Nr.175, poz. 1457, z 2006r, Nr.17, poz. 128, Nr.181, poz.1337, z 2007r Nr.48, poz. 327, Nr. 138, poz. 974 i Nr.173, poz.1218)  oraz art. 17 ust.1 pkt. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593, Nr 99, poz. 1001, Nr. 273, poz. 2703, z 2005r, Nr. 64, poz. 565, Nr. 94, poz. 788, Nr.179, poz. 1487, Nr. 180, poz. 1493, z 2006r, Nr. 144, poz. 1043, Nr. 186, poz. 1380, Nr. 249, poz. 1831, Nr. 251, poz. 1844, z 2007, Nr. 35, poz. 219, Nr.36, poz. 226, Nr. 48, poz. 320, Nr. 120, poz. 818 ) i art. 4¹ ust.2 ustawy z dnia z dnia 26 października 1982 r.o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U z 2007r, Nr. 70, poz. 473 , Nr. 115, poz. 793 i Nr.176, poz. 1238) uchwala się, co następuje:

 

§ 1.   Przyjmuje się„Gminną Strategię Rozwiązywania Problemów Społecznych na lata 2008-2012 ” stanowiącą załącznik do niniejszej uchwały.

 

§ 2.  Przyjmuje się „ Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych  na  rok 2008”, stanowiący załącznik do Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych na lata 2008-2012.

§ 3. Traci moc  uchwała nr. XX/178/06 Rady Gminy Bargłów Kościelny z dnia 6 kwietnia 2006r w sprawie przyjęcia „Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych na lata 2006-2011”  oraz uchwała nr. III/24/07 Rady Gminy Bargłów Kościelny z dnia 20 lutego 2007 r w sprawie „Gminnego Programu Pomocy Społecznej i Polityki Prorodzinnej na lata 2006-2008”.

§ 4. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Bargłów Kościelny .

§ 5.  Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

Przewodniczący Rady Gminy

Jan  Romanowski

 

 

 

                                                                                                                                                                                                                                                                    Załącznik do uchwały Nr VII/59/07

                                                                                                                                                                                                         Rady Gminy Bargłów Kościelny

z dnia 28 grudnia 2007r.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Gminna Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych

na lata 2008 - 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wprowadzenie

 

    

      Celem głównym w sferze działań socjalnych jest stworzenie warunków umożliwiających jednostkom i rodzinom dostęp do wsparcia społecznego i zasobów społecznych pozwalający na

      osiągnięcie stanu samodzielnego funkcjonowania.  Elementem strategii jest współdziałanie a nie

      zastępowanie działań poszczególnych ludzi i grup w celu budowy społeczeństwa opartego

      zaradnego i solidarnego.

      Zjawisko ubóstwa i niedostatku materialnego rodzin, problemy  z uzależnieniem od alkoholu lub

      narkotyków, połączone z przewlekłością chorób oraz  bezradnością osób samotnych, starszych i

      niepełnosprawnych zmuszają społeczność lokalną do inicjowania i realizacji działań zmniejszających ich natężenie.

       Współcześnie występują różnego rodzaju kryzysy związane z bezrobociem i pogorszeniem warunków bytu ludności, co zwiększa strefę ubóstwa.

Transformacje zachodzące w Gminie niosą za sobą pozytywne i negatywne skutki społeczne. Znaczna grupa bezrobotnych Gminy  staje się świadczeniobiorcami pomocy społecznej i narażona jest na  marginalizację materialno – społeczną.

    Zadaniem Gminy jest udzielanie takiego wsparcia osobom i rodzinom, które umożliwi im samodzielną egzystencję, dając szansę zaspokojenia podstawowych potrzeb oraz zapewniając realizację ról społecznych i  możliwości rozwoju.

Skuteczność takich działań jest uwarunkowana kompleksowym podejściem do problemów i wprowadzeniem systemowych rozwiązań.

I.   Diagnoza stanu istniejącego i uwarunkowań realizacyjnych

1.1. Sytuacja demograficzna gminy Bargłów Kościelny i zachodzące w niej zmiany

1.1.1. Obszar  i sytuacja demograficzna  gminy.

 Gmina Bargłów Kościelny położona jest na styku Niziny Podlaskiej
i Pojezierza Mazurskiego, w środkowej części województwa podlaskiego
w powiecie augustowskim. W województwie podlaskim sąsiaduje  z gminami Augustów , Goniądz. Kalinowo, Rajgród i Sztabin , co przedstawia poniższa mapka :

 

 

 

Rzeźba terenu charakteryzuje się dwoma typami form – wysoczyzny polodowcowej oraz obniżeń i ciągów dolin. Około 6% powierzchni gminy zajmują wody powierzchniowe, z czego 5,8% to jeziora. Największe z nich to jezioro Dręstwo nazywane też jeziorem Dreństwo, położone w południowo – zachodniej części gminy.  Drugim co do wielkości jest jezioro Tajno. Południowa cześć gminy to Dolina Rzeki Biebrza. Przez gminę płynie również rzeka Netta.

Lasy gminy Bargłów Kościelny zajmują ok. 2 626 ha, stopień lesistości wynosi
ok. 14%. Są to głownie lasy państwowe. Największy odsetek lasów występuje
w okolicach Kukowa, Solistówki i Tajenka. 

Gmina jest usytuowana na terenach atrakcyjnych turystycznie. Dodatkowym jej walorem jest czyste środowisko naturalne i przynależność do Zielonych Płuc Polski.

Gmina Bargłów Kościelny ma powierzchnię 188 km2 i jest zamieszkiwana przez ok. 6 000 osób.  Gęstość zaludnienia wynosi ok. 30 osób na 1 km2

               Sieć osadniczą w gminie tworzy 30 miejscowości wiejskich, wchodzących  w skład 30 sołectw. Największą miejscowością jest siedziba gminy – Bargłów Kościelny, w której mieszka ponad 800 mieszkańców.

 

 

 

 

Tabela nr 1.Wykaz sołectw Gminy Bargłów Kościelny:

 

l.p.

Nazwa sołectwa

l.p.

Nazwa sołectwa

1.

Bargłów Kościelny

16.

Nowa Kamionka

2.

Brgłów Dworny

17.

Pieńki

3.

Bargłowka

18.

Popowo

4.

Barszcze

19

Pomiany

5.

Brzozówka

20.

Pruska

6.

Bułkowizna

21.

Reszki

7.

Dreństwo

22.

Rumiejki

8.

Górskie

23.

Solistówka

9.

Judziki

24.

Stara Kamionka

10.

Komorniki

25.

Stare Tajno

11.

Kroszewo

26.

Tajenko

12.

Kroszówka

27.

Tajno Łanowe

13.

Kukowo

28.

Tajno Podjeziorne

14.

Łabętnik

29.

Wólka Krwowska

15.

Nowiny Bargłowskie

30.

Żrobki

 

      Mieszkańcy gminy korzystają z usług ponad lokalnych w zakresie szkolnictwa średniego, ochrony zdrowia, kultury, sportu, administracji, obsługi finansowej, ubezpieczeń i innych, zlokalizowanych w mieście Augustów – siedzibie powiatu.

 

1.1.2. Ludność gminy

 

Jednym z podstawowych i najważniejszych uwarunkowań rozwoju gminy jest sytuacja demograficzna, tendencje przekształceń w liczbie ludności i jej strukturze. Liczba mieszkańców Gminy Bargłów Kościelny  na koniec 2007 roku  wynosi około  6 000 osób. W latach 2005 –2007 liczba mieszkańców wykazywała tendencję malejącą, jednak następnie zaczęła wzrastać.

 

Ludność Gminy Bargłów Kościelny

Struktura

2005

2006

2007

Stan ludności wg faktycznego miejsca zamieszkania ogółem stan na 31 XII

6080

5976

5978

mężczyźni stan na 31 XII

3040

2993

2996

kobiety stan na 31 XII

3040

2983

2982

 

W roku 2007 w gminie Bargłów Kościelny było 5.978 mieszkańców,
z czego 2 996 osób to mężczyźni, pozostałe 2 982 to kobiety. Z powyższych danych wyraźnie daje się zauważyć niedobór kobiet na wsi. Gęstość zaludnienia na obszarze gminy wynosił ok. 31 osób na 1 km2.

        Poniżej przedstawiono strukturę wiekową ludności w podziale ze względu na wiek w latach 2005 – 2007

 

Struktura wiekowa ludności w latach 2005-2007

Struktura ludności gminy

2005

2006

2007

Liczba

Udział w %

Liczba

Udział w %

Liczba

Udział w %

Liczba ludności na terenie gminy

6 080

100.0%

5 976

100,0 %

   5 978

  100,0 %

Ludność w wieku przedprodukcyjnym

1 570

25,8%

    1.526

   25,5 %

   1 486

   24,86 %

Ludność w wieku produkcyjnym

3 459

56,9%

3.465

   57,98 %

   3 478

   58,18 %

Ludność w wieku poprodukcyjnym

1 051

17,3%

      985

   16,48 %

   1 014

   16,96 %

               

 

 

   Analizując strukturę demograficzną gminy pod względem liczby osób
w wieku produkcyjnym i nieprodukcyjnym na każde 1000 osób w wieku produkcyjnym przypadały w gminie średnio 716 osoby w wieku nieprodukcyjnym.

Wyniki analizy zmian wielkości podstawowych danych demograficznych
w gminie oraz ocena obserwowanych zjawisk i ich konsekwencji muszą być przedmiotem stałego monitoringu, uzupełniania i poszerzania bazy danych oraz powtórnego dokonywania szacunku prognozy, w celu wychwycenia tendencji demograficznych na terenie gminy. Jest to konieczne przede wszystkim z punktu widzenia Programowania inwestycji gminnych, wielkości bazy oświatowej oraz rozwoju pozostałej infrastruktury komunalnej, technicznej i społecznej.

II. Cel strategiczny :

1. Stworzenie warunków do umożliwienia osobom i rodzinom przezwyciężenie sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne możliwości i uprawnienia.

III. Cele operacyjne :

1. Identyfikowanie przyczyn ubóstwa i czynników powodujących korzystanie z pomocy społecznej.

2. Pomoc osobom i rodzinom zagrożonym dysfunkcjami, w szczególności bezrobociem.

3. Rozszerzenie oferty usług na rzecz ludzi starszych.

4. Pomoc osobom niepełnosprawnym ( ze szczególnym uwzględnieniem osób z zaburzeniami psychicznymi ).

5. Doskonalenie zawodowe pracowników socjalnych zatrudnionych w Ośrodku Pomocy Społecznej.

6. Pozyskiwanie środków finansowych

IV. Przebieg realizacji założeń.

1.1.            CEL OPERACYJNY NR 1

1.1.1.Identyfikowanie przyczyn i czynników powodujących korzystanie z pomocy społecznej.

Z przeprowadzonej diagnozy sytuacji w Ośrodku Pomocy Społecznej w  Bargłowie Kościelnym wynika, że główną przyczyną korzystania z pomocy społecznej jest :

·         bezrobocie,

·         niepełnosprawność,

·         długotrwała choroba,

·         problemy związane ze strukturą rodziny np. rodzina niepełna,

·         bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych.

Powyższe obrazuje tabela udzielonych świadczeń z uwzględnieniem przyczyny:

Przyczyny udzielanych świadczeń

  2005

  2006

 2007

Bezrobocie

   110

    123

   138

Niepełnosprawność

      11

      13

     63

Długotrwała choroba

      25

      29

     37

Problemy związane ze strukturą rodziny

      21

      23

     40

Bezradnośc w sprawach opiekuńczo-wychowaw.- rodziny wielodzietne

      70

      73

   136

 

1.1.2. Podjęte działania :

1. Analiza rzeczywistych potrzeb społecznych.

2. Składanie zapotrzebowań na pomoc finansową niezbędną do zaspokojenia potrzeb.

3. Rozpoznanie głównych problemów społecznych i ich zasięgu.

4. Ustalenie zasad współpracy przy wymianie informacji między instytucjami i organizacjami współpracującymi z ośrodkiem pomocy społecznej.

5. Analiza skarg, wniosków, interwencji osób korzystających z pomocy.

1.1.3. Przewidywane efekty :

1. Rozpoznanie źródła zagrożeń życia społecznego na terenie Gminy.

2. Opracowanie diagnozy i wykorzystanie uzyskanych informacji w działaniach w zakresie pomocy społecznej.

3. Zwiększenie efektywności działań i skuteczne reagowanie ośrodka pomocy społecznej oraz organizacji i instytucji współpracujących na aktualnie występujące problemy.

4. Wykorzystanie w celach profilaktycznych źródła informacji o przyczynach korzystania z pomocy społecznej.

1.2.            CEL OPERACYJNY NR 2.

1.2.1.Pomoc osobom i rodzinom zagrożonym dysfunkcją.

Jednym z ważniejszych priorytetów pomocy społecznej jest pomoc osobom i rodzinom, które znalazły się w trudnej sytuacji oraz rodzinom dysfunkcyjnym. Do najpilniejszych zadań w tym zakresie należy przeciwdziałanie biedzie, bezrobociu. Pomoc ta musi pozwalać na wyprowadzenie rodzin z trudnej sytuacji życiowej i zapobiegać ich marginalizacji. Służyć temu mają różnorodne formy aktywizacji zawodowej, skierowane szczególnie do zagrożonych bezrobociem.  Bardzo poważny problem stanowi bezrobocie ukryte, którego  liczba trudna jest do oszacowania. Zjawisko to powiększa się w wyniku przemian strukturalnych w rolnictwie. Cechą tej grupy społecznej również jest niski poziom wykształcenia. Dlatego też osoby te należy szkolić w celu podniesienia ich kwalifikacji by np. mogły tworzyć rodzinne firmy usługowe. Osoby długotrwale bezrobotne powinny być zatrudniane w ramach robót publicznych bądź interwencyjnych, aby w ten sposób  pomóc im w  znalezieniu się na rynku pracy.           

 

1.2.2. Podjęte działania :

1. Pobudzanie aktywności własnej rodziny oraz osób korzystających z pomocy przy rozwiązywaniu problemów.

2. Prowadzenie wszechstronnej pracy z rodziną i wykorzystywanie różnorodnych metod i technik ( w tym kontaktu ).

3. Udostępnianie osobom i rodzinom bezpłatnego poradnictwa specjalistycznego.

4. Współpraca z Powiatowym Urzędem Pracy  w zakresie pośrednictwa pracy i doskonalenia zawodowego osób bezrobotnych.

5. Udzielanie pomocy osobom i rodzinom na zasadach określonych w ustawie o pomocy społecznej.

6. Współpraca pracowników socjalnych ze szkołami – pedagogami, wychowawcami, policją oraz Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

7. Pozyskiwanie środków na  pomoc osobom i rodzinom jej potrzebującym.

8. Zaadoptowanie  budynku wchodzącego w zasób mieszkaniowy Gminy na mieszkania socjalne.

1.2.3. Przewidywane efekty :

1. Zwiększenie aktywności własnej rodziny oraz osób korzystających z pomocy.

2. Umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężenie trudnych sytuacji życiowych.

3. Uzyskanie środków finansowych na zaspokojenie niezbędnej pomocy.

4. Uświadomienie konieczności organizowania alternatywnych form pomocy w stosunku do materialnej i rzeczowej – pomoc sąsiedzka, wolontariat.

5. Ograniczenie liczby osób korzystających z pomocy materialnej.

1.3.            CEL OPERACYJNY NR 3

1.3.1. Rozszerzenie usług dla ludzi starszych

Analizując sytuację demograficzną zostały stwierdzone następujące trendy:

  • spadek liczby mieszkańców,
  • proces starzenia się społeczeństwa
  • duża liczba osób niepełnosprawnych.

Sytuację tą obrazuje poniższa tabela:

 

  2005

  2006

  2007

Liczba mieszkańców

  6 080

  5 976  

  5 978

Osoby w wieku poprodukcyjnym

  1 051

     985

  1 014

Osoby niepełnosprawne :w tym do ukończenia 16 roku życia

     101

      98

     102

       25

      28

      16

 

W wyniku tych zmian należy liczyć się ze zwiększonym zapotrzebowaniem na pomoc Gminy, zarówno rzeczową jak finansową. Wskutek spadku liczby mieszkańców w wieku przed i produkcyjnym przy wzroście liczby osób w wieku poprodukcyjnym i uwzględnieniu niepełnosprawności  zwiększa się liczba osób samotnych (w większości kobiet) wymagających opieki osób drugich. Zwiększa się więc zapotrzebowanie na miejsca w domach opieki i domach spokojnej starości.

1.3.2. Podjęte działania :

1. Promowanie aktywnego trybu życia osób starszych poprzez wspieranie różnych form działalności i inicjatyw – współpraca z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w zakresie utworzenia „Klubu Seniora”.

2. Korzystanie z Sali Urzędu Gminy mieszczącej się w budynku OSP,

3. Rozszerzenie usług pielęgnacyjnych i opiekuńczych dla osób starszych w miejscu zamieszkania, .4. Wdrożenie rządowego programu „Pomoc państwa w zakresie dożywiania”.

1.3.3. Przewidywane efekty :

1. Respektowanie praw osób starszych do godnego życia w społeczeństwie.

2. Zapewnienie komfortu psychicznego i poczucie bezpieczeństwa osobom starszym poprzez zabezpieczenie ich funkcjonowania w środowisku lokalnym.

3. Zagospodarowanie czasu wolnego osób starszych.

4. Włączenie osób starszych do życia w lokalnej społeczności.

1.4.            CEL OPERACYJNY NR 4

1.4.1. Pomoc osobom niepełnosprawnym ( ze szczególnym uwzględnieniem osób z zaburzeniami psychicznymi ).

Osoby niepełnosprawne, w tym z zaburzeniami psychicznymi, wymagają szczególnego rodzaju wsparcia i pomocy w codziennym funkcjonowaniu. Poznawanie i rozumienie  trudności osób niepełnosprawnych jest zadaniem ważnym. Grupa ta charakteryzuje się niskim poziomem wykształcenia.  Aby mogły znaleźć zatrudnienie należy osoby takie aktywizować i stworzyć im warunki do podniesienia swoich kwalifikacji.

1.4.2. Podjęte działania :

1. Zintegrowanie osób niepełnosprawnych ze środowiskiem i umożliwienie pełnego uczestnictwa w życiu społecznym poprzez  pracę socjalną.

2. Doradztwo specjalistyczne i pomoc finansowa zgodnie z ustawą o pomocy społecznej.

3. Pomoc, przy współpracy Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie, w organizowaniu turnusów rehabilitacyjnych dla osób niepełnosprawnych oraz w wypożyczaniu sprzętu rehabilitacyjnego.

4.  Umieszczanie  podopiecznych, w tym  z zaburzeniami psychicznymi,  w Domu Pomocy Społecznej – według potrzeb,

1.4.3. Przewidywane efekty :

1. Usprawnienie fizyczne i społeczne osób niepełnosprawnych.

2. Umożliwienie osobom niepełnosprawnym godnych warunków życia i zaspokojenia ich niezbędnych potrzeb.

3. Odciążenie rodzin z osobami niepełnosprawnymi oraz poprawa sytuacji materialno – bytowej.

1.5.            CEL OPERACYJNY NR 5

1.5.1. Doskonalenie zawodowe pracowników socjalnych.

Istotną kwestią w pomocy społecznej jest kształcenie pracowników socjalnych i poszukiwanie możliwości doskonalenia zawodowego. Szansą na zmniejszenie ilości osób zmuszonych do korzystania z pomocy społecznej jest przedsiębiorczość  i twórcze rozwiązania problemów oraz dążenie do sukcesu przez pracowników socjalnych.

1.5.2. Podjęte działania :

1. Upowszechnianie etosu zawodowego pracownika socjalnego oraz uświadamianie  jego roli i zadań  w środowisku lokalnym.

2. Zwiększanie roli pracy socjalnej w działalności Ośrodka Pomocy Społecznej.

3. Uczestnictwo w sesjach szkoleniowych, konferencjach oraz warsztatach zajęciowych z zakresu samodoskonalenia i kształcenia pracowników socjalnych.

4. Podjęcie nauki przez pracowników socjalnych –  stopień specjalizacji.

1.5.3. Przewidywane efekty :

1. Skuteczniejsze działania pracowników socjalnych.

2. Wzrost liczby wyspecjalizowanych pracowników socjalnych.

3. Podniesienie jakości oferowanych przez Ośrodek Pomocy Społecznej usług.

4. Podniesienie statusu zawodowego pracownika socjalnego.

 

1.6  CEL OPERACYJNY NR 6

1.6.1 Pozyskiwanie środków finansowych

Dodatkowe środki pieniężne niezbędne są do wykonywania zadań zamieszczonych w Strategii. Głównym celem jest otrzymywanie dofinansowania z budżetu Unii Europejskiej. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w latach 2008-2012 zamierza przystąpić do konkursów w ramach polityki społecznej. Różnorodność tematyczna osi priorytetowych pozwoli na wsparcie dla osób starszych, dzieci i młodzieży jak i całych rodzin. Pozyskane środki ułatwią wypełnienie zadań opracowanych w niniejszej Strategii.

Projekty mają na celu podnoszenie świadomości społeczności lokalnej oraz zachęcanie mieszkańców Gminy do inicjatyw oddolnych. Osobą bezrobotnym zapewnienie fachowej pomocy psychologicznej oraz prawnej.

Planujemy organizować przedsięwzięcia, w których ludzie w wieku poprodukcyjnym będą mogli podzielić się własnym doświadczeniem, zainteresowaniami, kultywowaniem tradycji. Dzięki tym działaniom nie będą odstawieni na tzw. boczny tor.

Rozpisywane konkursy będą miały w swoim programie pomoc osoba w podeszłym wieku i niedołężnym. Zamierza się rozpropagowywać działania organizacji pożytku publicznego i wolontariatu.

1.6.2 Podjęte działania

1.       Przystąpienie do Poakcesyjnego Programu Wsparcia Obszarów Wiejskich

2.       Opracowywanie dokumentacji w celu wygrywania kolejnych konkursów

3.       Szkolenie pracowników w kierunku pozyskiwania środków i ich lepszego wykorzystania

 

1.6.3 Przewidziane efekty

1.       Zaangażowanie społeczności lokalnej we wszystkich przedziałach wiekowych do działania

2.       Podnoszenie poziomu wykształcenia oraz kwalifikacji ludzi co da wymierne efekty w przeciwdziałaniu bezrobociu, wyrównaniu dysproporcji między miastem a wsią jak również podniesie samoocenę świadczeniobiorców

3.       Przeciwdziałanie marginalizacji osób będących w ubóstwie, niedołężnych, bezrobotnych oraz społecznie nieprzystosowanych

V.  Ochrona zdrowia i profilaktyka

 

Na terenie gminy funkcjonują dwie placówki ochrony zdrowia, które zabezpieczają dostęp do świadczeń zdrowotnych w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej, mieszańcom Gminy,  w ramach zawartych kontraktów z Narodowym Funduszem Zdrowia.                        

Profilaktyczną opiekę zdrowotną nad dziećmi i młodzieżą w środowisku nauczania i wychowania realizuje, na bazie szkolnych gabinetów profilaktyki zdrowotnej i pomocy przedlekarskiej,  jeden podmiot – Grupowa Praktyka Lekarzy Rodzinnych GOZ Bargłów Kościelny  - Zespół Szkół w Bargłowie Kościelnym.

            W zakresie opieki w przypadku nagłych zachorowań i medycyny ratunkowej po godzinie 18  świadczenia udzielane są przez Szpitalny Oddział Ratownictwa SP ZOZ Augustów         

1.       Opieka nad dziećmi i młodzieżą w ramach programów edukacyjno-profilaktycznych realizowanych w placówkach oświatowych:

a)      program edukacyjny dotyczący urazów kręgosłupa, wad postawy,

b)      program edukacyjny „Zdrowy styl życia”,

c)      program pierwszej pomocy przedmedycznej „Ratuj Życie”,

2.       Program „ Profilaktyki i Chorób Układu Krążenia ”,

3.       Program  Profilaktyki Gruźlicy

4.       Program Profilaktyki Chorób Odtytoniowych

5.       Działania zmierzające do zmniejszenia rozpowszechnienia palenia tytoniu poprzez:

a)      punkt poradnictwa antynikotynowego,

b)      program „Rzuć palenie razem z nami”,

c)      programy edukacji antynikotynowej Instytutu Matki i Dziecka w Warszawie .

 

 VI. PLAN FINANSOWY GMINNEJ STRATEGII PROBLEMÓW SPOŁECZNYCH NA LATA  2008-2012

1. W zakresie pomocy społecznej

Lp

 

Zadanie do realizacji

Przewidywane środki finansowe przeznaczone na realizację anai realizacje zadania

  2008  

2009

   2010

    2011

   2012

1.

Udzielanie świadczeń pieniężnych według potrzeb mieszkańców Gminy

 55.000

55.000

 56.000

  57.000

 57.000

6.

Kierowanie do domu pomocy społecznej odpowiedniego typu i ponoszenie opłat za pobyt mieszkańca Gminy umieszczonego w tym domu

 20.000

20.000

 25.000

  25.000

 25.000

7.

Świadczenie usług opiekuńczych,w miejscu zamieszkania

 81.800

82.000

 83.000

 85.000

85.000

8.

Utrzymanie systemu informatycznego z uwzględnieniem przekazywania sprawozdawczości w wersji elektronicznej

   2.000

  3.000

   3.000

  4.000

  4.000

                                  Razem

158.800

160.000

167.000

171.000

171.000

 

2. W zakresie polityki prorodzinnej

Lp

 

Zadanie do realizacji

Przewidywane środki finansowe przeznaczone na realizacię zadania

  2008  

  2009

  2010

    2011

   2012

1.

Poradnictwo rodzinne , współpraca z instytucjami oraz pomoc w rozwiązywaniu bieżących problemów

   -

    -

-

 

     -

 

      -

 

 

 

 

3. W zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych

Lp

 

Zadanie do realizacji

Przewidywane środki finansowe przeznaczone na realizacje zadania

  2008  

   2009

  2010

    2011

   2012

1.

Zwiększenie dostępności pomocy                 terapeutycznej

  3.821

   3.900

   4.000

    4.000

   4.200

2.

Udzielanie rodzinom , w których występują problemy alkoholowe pomocy społecznej i prawnej , a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie

 

 

16 000

 

 

 17.000

 

 

 17.000

 

 

  18.000

 

 

18.000

3.

Prowadzenie profilaktycznej działaln.iformac.i edukacujnej w zakr.rozwiąz.probl.alkohol.i przeciw działania narkomanii , w szczeg.dla dzieci i młodzieży , w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęc sport., a także działań na rzecz doż,dzieci uczestnicz. w pozalek.programach p

 

 

 

 

25 720

 

 

 

 

   26.000

 

 

 

 

 26.000

 

 

 

 

  26.500

 

 

 

 

  27.000

4.

Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych , służącej rozw.probl.alkoholowych

 

16. 300

 

  16.500

 

16.500

 

 16.500

 

  17.000

5.

Podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 131 i 15 ustawy o wych.w trzeźwości o przeciwdział.alkoholizm oraz występowanie przed sądem w charakt.oskarżyciela publicznego

 

 

 

 

     -

 

 

 

 

      -

 

 

 

 

    -

 

 

 

 

     -

 

 

 

 

      -

6.

Zasady wynagradzania członków GKPiRPA

  5 400

   6.000

  6.000

   6.500

  6.500

7.

Wspieranie zatrud.socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie centrów integracji społecznej

 

 

    -

 

 

      -

 

 

     -

 

 

     -

 

 

      -

                                       Razem

67.421

69.400

  69.500

71.500

72.700

               

4. W zakresie ochrony zdrowia

Lp

 

Zadanie do realizacji

Przewidywane środki finansowe przeznaczone na realizacje zadania

  2008  

  2009

  2010

    2011

   2012

1.

Zapewnienie prowadzenia podstawowej opieki zdrowotnej nad mieszkańcami gminy poprzez wynajm lokali w Ośrodku Zdrowia w Bargłowie Kościelnym i Prusce wraz z sprzetem medycznym i urządzeniami „ s.c. Grupowa Praktyka Lekarzy rodzinnych GOZ Bargłów Kościelny

 

 

 

 

 

     -

 

 

 

 

 

      -

 

 

 

 

 

    -

 

 

 

 

 

     -

 

 

 

 

 

      -

 

5. W zakresie budownictwa socjalnego

Lp

 

Zadanie do realizacji

Przewidywane środki finansowe przeznaczone na realizacje zadania

  2008  

  2009

  2010

    2011

   2012

1.

Utrzymanie dotychczasowych lokali socjalnych  w miejsowości :

1.Pruska 60 -3 mieszkań

2.Brzozówka 57 – 3 mieszkań

3.Tobyłka – 3 mieszkań

4.Kamionka Stara – 3 mieszkań

 

 

 

   2.000

 

 

 

    2.000

 

 

 

   2.500

 

 

 

   2.500

 

 

 

    2.500

 

2.

Modernizacja pomieszczeń socjalnych

 

  3.000

 

   3.000

 

  4.000

 

   4.000

 

    4.500

                                     Razem

  5.000

   5.000

 6.500

  6..500

    7.000

 

6. W zakresie kultury i oświaty

 Lp

 

Zadanie do realizacji

Przewidywane środki finansowe przeznaczone na realizacje zadania

  2008  

  2009

  2010

    2011

   2012

1.

Współpraca Bibliotek ze szkołami , zakup prasy , udostępnienie czytelni, organizowanie konkursów i zagospodarowanie czasu wolnego uczniom

 

 

   4.600

 

 

    4.700

 

 

  4.800

 

 

  4.900

 

 

   5.000

2.

Zwrot kosztów dojazdu dzieci do szkół  i stypendia naukowe przyznawane uczniom szkół podstawowych w klasach IV – VI i gimnazjum

 

 

 32.400

 

 

  32.800

 

 

 33.000

 

 

 34.000

 

 

 35.000

                             Razem

 37.000

  37.500

 37.800

 38.900

 40.000

 

7.W zakresie wypełniania wszystkich celów zawartych w Strategii z dodatkowych pozyskanych środków finansowych

Lp

 

Zadanie do realizacji

Przewidywane środki finansowe przeznaczone na realizacje zadania

  2008  

  2009

  2010

    2011

   2012

1.

Zadania zawarte w strategii

145. 000

145. 000

-

-

-

                                     Razem

145. 000

145. 000

-

-

-

 

 

 

VII. Przebieg realizacji założeń

 Zadania określone Gminną Strategią Rozwiązywania Problemów Społecznych realizowane będą przy współpracy społeczności lokalnej oraz niektórych organizacji, takich jak  :

  • PCPR w Augustowie;
  • PUP w Augustowie;
  • S.c. Grupowa Praktyka Lekarzy Rodzinnych GOZ Bargłów Kościelny,
  • Dom Pomocy Społecznej w Nowej Wsi Ełckiej;
  • Dom Pomocy Społecznej w Suwałkach;
  • Poradnia Pedagogiczno – Psychologiczna w Augustowie
  • Samodzielny Publiczny Zespół Zakładów Opieki Długoterminowej w Augustowie;
  • Posterunek Policji w Bargłowie Kościelnym;
  • Pełnomocnik i Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Bargłowie Kościelnym;
  • Pedagog Zespołu Szkół w Bargłowie Kościelnym.

Realizacja zadań  zależy od ścisłej współpracy w/wymienionych podmiotów, sytuacji w gminie oraz środków finansowych, które zostaną przeznaczone na ich urzeczywistnienie.  Skuteczność realizacji zadań gwarantują określone warunki, a mianowicie :

  • konsekwentne wdrażanie w życie zaplanowanych zadań;
  • działania na rzecz pozyskania dodatkowych środków z innych źródeł niż budżet Gminy;
  • uświadomienie społeczności lokalnej znaczenia realizacji zaplanowanych przedsięwzięć;
  • upowszechnianie celów i zadań wśród mieszkańców Gminy.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                 Załącznik

                                                                                       do Gminnej Strategii Rozwiązywania 

                                                                                        Problemów Społecznych na rok 2008-2012

 

Plan Finansowy Gminnej Strategii

Rozwiązywania problemów społecznych

NA ROK 2008

 

I. PROGRAM POMOCY SPOŁECZNEJ

 

 

Lp.

 

Zadanie do realizacji

Osoby odpowiedzialne  za realizacje

Termin realizacji

Środki finansowe przeznaczone na realizacje zadania

1.

Udzielanie schronienia, posiłku, niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym, w tym bezdomnym

Kierownik  GOPS

Pracownicy socjalni

 

Cały rok

 

           4.500,00

2.

Przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych i specjalnych celowych

 

Kierownik GOPS

 

Cały rok

 

         22.000,00

3.

Udzielanie zasiłku celowego na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego

 

Kierownik GOPS

Cały rok- w miarę potrzeb

 

           5.000,00

4.

Zapewnienie pomocy w zakresie  dożywiania dzieci i młodzieży oraz osób i rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji  z  programu wieloletniego ,, Pomoc państwa w zakresie dożywiania”

 

Kierownik GOPS

 

Cały rok

 

         38.000,00

5.

Sprawianie pogrzebu, w tym osobom bezdomnym

Kierownik GOPS

Cały rok

            4.500,00

6.

Kierowanie do domu pomocy społecznej odpowiedniego typu i ponoszenie opłat za pobyt mieszkańca Gminy umieszczonego w tym domu

 

 

Kierownik GOPS

 

 

Cały rok

 

 

          20.000,00

7.

Świadczenie usług opiekuńczych,w miejscu zamieszkania

 

Kierownik GOPS

 

Cały rok

 

          81 800,00

8.

Utrzymanie systemu informatycznego z uwzględnieniem przekazywania sprawozdawczości w wersji elektronicznej

 

Kierownik  GOPS

 

Cały rok – w miarę potrzeb

 

            2.000,00

9.

 

Przyznawanie pomocy rzeczowej

 

Kierownik GOPS

 

Cały rok

 

               500,00

 

                                                                                                  Razem                                 

 

 

         178 300,00

 

II. PROGRAM polityki prorodzinnej

 

Lp.

Zadanie do realizacji

Osoby odpowiedzialne  za realizacje

Termin realizacji

Środki finansowe przeznaczone na realizacje zadania

1.

Poradnictwo rodzinne- udzielanie informacji o instytucjach pomocowych

 

Kierownik GOPS

 

Cały rok

      

            -----

2.

Udzielanie doraźnej pomocy w rozwiązywaniu bieżących problemów

 

Kierownik GOPS

 

Cały rok

        

            -----

3.

Współpraca z instytucjami, w tym z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie i organizacjami pozarzadowymi zajmującymi się problematyką społeczno-rodziną

 

 

Kierownik GOPS

 

 

Cały rok

        

 

            -----

                           

                                                                                              Razem

 

 

         --------

 

III. PROGRAM ochrony zdrowia

 

Lp.

Zadanie do realizacji

Osoby odpowiedzialne  za realizacje

Termin realizacji

Środki finansowe przeznaczone na realizacje zadania

1.

Zapewnienie prowadzenia podstawowej opieki zdrowotnej nad mieszkańcami Gminy poprzez wynajm lokali Ośrodków Zdrowia w Bargłowie Kościelnym i Prusce wraz ze sprzętem medycznym i urządzeniami „ s.c.Grupowa Praktyka Lekarzy Rodzinnych GOZ Bargłów Kościelny „   sprawującej opiekę w zakresie „poz”

 

 

Wójt Gminy

 

 

Cały rok

 

 

           -----

 

                                                                                                   Razem

 

            ------

 

 

iv.  Program profilaktki i rozwiązywania

problemów alkoholowych

 

I.Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu.

 

 

Lp.

Zadania do realizacji

Osoby i instytucje

odpowiedzialne

za realizację

Termin realizacji

Przewidywane środki finansowe na realizację zadania

1.

Finansowanie szkoleń podnoszących kwalifikacje zawodowe osób realizujących zadania profilaktyczne objęte problematyką narkomanii i lecznictwa odwykowego.

Pełnomocnik ds. Profilaktyki i  Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

 

cały rok

1.000,-

2.

Rozmowy członków Komisji z osobami zagrożonymi chorobą alkoholową w celu motywowania do podjęcia leczenia odwykowego.

 

M. Sadowska,

A. Haraburda,

I. Krzywiński,

A. Bućko,

- członkowie Komisji

cały rok

---

3.

Finansowanie dojazdów osób uzależnionych na terapię.

Pełnomocnik ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

 

cały rok

721,-

4.

Finansowanie badań przeprowadzonych przez lekarzy specjalistów w związku z kierowaniem na przymusowe leczenie.

 

Pełnomocnik ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

 

cały rok

1.600,-

5.

Kierowanie osób uzależnionych od alkoholu na dobrowolne lub przymusowe leczenie.

 

Pełnomocnik ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

cały rok

--

6.

Zakup i dystrybucja materiałów informacyjno – edukacyjnych dla klientów punktu oraz instytucji i organizacji współpracujących z punktem.

A. Ejzel,

K. Karpińska, 

- członkowie Komisji

 

500,-

                                                                         Razem

        3.821,-

 

I.     Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe pomocy psychospołecznej i prawnej, a  w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie.

 

1.

Zorganizowanie i sfinansowanie wyjazdu dzieci z rodzin alkoholików na kolonie terapeutyczne.

 

Pełnomocnik ds. Profilaktyki Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,

A. Ejzel

czerwiec – lipiec 2008

5.000,-

2.

Dofinansowywanie wycieczek szkolnych z programem profilaktycznym (do 50% kosztów wycieczki).

 

 

Pełnomocnik ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

cały rok

2.000,-

3.

Zorganizowanie i prowadzenie zajęć wyrównawczych i kół zainteresowań dla dzieci szczególnej troski(po 4 godziny tygodniowo w SP i Gimnazjum w Bargłowie, oraz po 1 godzinie tygodniowo w SP w Tajnie Starym, Kroszewie i Łabętniku).

 

 

Pełnomocnik ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

cały rok

7.000,-

4.

Udzielanie pomocy materialnej, psychologicznej i prawnej rodzicom i dzieciom z rodzin patologicznych.

 

Pełnomocnik ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

 

cały rok

1.500,-

5.

Finansowanie szkoleń i kursów specjalistycznych w zakresie pracy z dziećmi z rodzin z problemem alkoholowym. Praca z dziećmi wymagającymi pomocy.

Pełnomocnik ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

 

maj

500,-

                                                                 Razem

16.000,00

 

III.        Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży.

 

1.

Udział w kampanii ogólnopolskiej „Zachowaj trzeźwy umysł”.

 

A. Ejzel – członek Komisji

 

1.220,-

2.

Prowadzenie w gimnazjum programu profilaktycznego dla młodzieży.

 

Pełnomocnik ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, wychowawcy klas I gimnazjum

luty, wrzesień

2.000,-

3.

Gminny Dzień Profilaktyki.

A. Ejzel, K. Karpińska – członkowie Komisji.

 

czerwiec

500,-

4.

Zakup pomocy dydaktycznych i gier do świetlicy szkolnej.

K. Karpińska – członek Komisji

kwiecień

500,-

5.

Spektakle profilaktyczne dla uczniów ze wszystkich szkół z terenu gminy.

Pełnomocnik ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

 

cały rok

2.000,-

6.

Organizacja konkursów wiedzy dot. profilaktyki uzależnień, zagrożeń i innych imprez profilaktycznych o charakterze rozrywkowym, sportowym dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjum.

K. Karpińska

A. Ejzel

W. Koniecko

cały rok

1.500,-

7.

Dofinansowanie zakupu alkometru dla Posterunku Policji w Bargłowie Kościelnym w celu przeciwdziałania nietrzeźwości kierowców.

 

Pełnomocnik ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

marzec

3.500,-

8.

Zorganizowanie festynu rodzinnego o charakterze profilaktycznym, ukazującym sposoby spędzania wolnego czasu bez środków odurzających.

A. Ejzel, K. Karpińska, W. Koniecko – członkowie Komisji

czerwiec

2.000,-

9.

Udostępnienie siłowni i sali gimnastycznej w Zespole Szkół w Bargłowie Kościelnym oraz praca z młodzieżą.

 

Pełnomocnik ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

cały rok

5.000,-

10.

Doposażenie szkół w sprzęt sportowy celem stwarzania warunków do spotkań młodzieży i dorosłych w dni wolne od zajęć – pracy.

Pełnomocnik ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

cały rok

6.000,-

11.

Współudział w ogólnopolskich kampaniach dotyczących profilaktyki antyalkoholowej.

 

A. Ejzel, K. Karpińska

cały rok

--

12.

Zakup książek do Gminnej Biblioteki Publicznej.

Pełnomocnik ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

kwiecień

1.500,-

13.

Prowadzenie kontroli punktów sprzedaży napojów alkoholowych.

I. Krzywiński, J. Ziarko – członkowie Komisji

maj, wrzesień

2 x punkt sprzedaży

 

                                                             Razem

     25.720,-

 

IV.      Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych.

 

 

1.

Finansowanie kosztów utrzymania lokalu na potrzeby Komisji Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

Pełnomocnik ds. Profilaktyki i  Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

cały rok

800,-

2.

Wspieranie finansowo działalności Poradni Zdrowia Psychicznego i Terapii Uzależnień oraz punktu konsultacyjnego w Bargłowie Kościelnym.

Pełnomocnik ds. Profilaktyki i  Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,

Urząd Gminy

luty

14.000,-

3.

Finansowanie kosztów pobytu osób nietrzeźwych w Izbie Wytrzeźwień w Suwałkach.

Pełnomocnik ds. Profilaktyki i  Rozwiązywania Problemów Alkoholowych,

Urząd Gminy

cały rok

1.500,-

                                                                                  Razem

     16.300,-

 

 

V.      Podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 131 i 15 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego.

 

 

1.

Występowanie z wnioskami o cofnięcie zezwoleń lub zastosowanie przepisów karnych, wynikających z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi w sytuacji stwierdzenia naruszeń przepisów tej ustawy.

Komisja Profilaktyki i  Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

cały rok

--

2.

Występowanie w charakterze oskarżyciela publicznego.

Wójt Gminy Bargłów Kościelny

cały rok

--

 

VI.   Zasady wynagradzania członków Gminnej Komisji Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

 

 

1.

Członkowie Komisji otrzymują wynagrodzenie za udokumentowaną realizację zadań ujętych w programie zgodnie z podziałem zadań na poszczególnych członków komisji.

Pełnomocnik ds. Profilaktyki i  Rozwiązywania Problemów Alkoholowych

grudzień

5.400,-

2.

Wynagrodzenie płatne będzie po wykonaniu zadania w terminie 7 dni od dnia wystawienia rachunku.

--

--

--

                                                                                                Razem

    5.400,-

 

 

VII.       Wspieranie zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie Centrów Integracji Społecznej.

 

 

1.

W roku 2008 nie przewiduje się organizacji centrum integracji w gminie.

-

--

--

 

 

v.  Program Budownictwa socjalnego

 

Lp.

Zadanie do realizacji

Osoby odpowiedzialne  za realizacje

Termin realizacji

Środki finansowe przeznaczone na realizacje zadania

1.

Utrzymanie dotychczasowych lokali socjalnych w miejscowości:

1)Pruska 60- 3 mieszkań

2)Brzozówka 57- 2 mieszkań

3) Tobyłka – 3 mieszkań

Inspektor ds. budownictwa, drogownictwa

 

 

cały rok

 

 

            -

2.

Przeznaczenie budynku po szkole podstawowej w Kamionce Starej na pięć mieszkań socjalnych

Inspektor ds. budownictwa, drogownictwa

 

   31.10.2008

 

        5.000 ,00

 

                                                                                               Razem

 

 

         5.000.00

 

 

 

VI. PROGRAM Kultury i Oświaty

 

Lp.

Zadanie do realizacji

Osoby odpowiedzialne  za realizacje

Termin realizacji

Środki finansowe przeznaczone na realizacje zadania

1.

Współpraca Bibliotek ze szkołami

 Pr.Bibliotek

  cały rok

                -

2.

 

Udostępnienie mieszkańcom Gminy komputerów i bezpłatne korzystanie z Internetu

 

Prac.GBP

 

  cały rok

 

                -

3.

 

 

Zakup prasy do Bibliotek i możliwośc korzystania z niej na miejscu w czytelni Biblioteki

 

Dyrektor GBP

 

  cały rok

 

            3.600,00

4.

Udostępnianie czytelni dla uczniów

Prac. GBP

  cały rok

                -

5.

Praca z dziećmi i młodzieżą

Prac. GBP

  cały rok

               -

6.

Prowadzenie lekcji bibliotecznych i ucznaimi szkół podstawowych i gimnazjum

 

Prac. GBP

 

  cały rok

 

 

              -

 7.

Organizowanie konkursów dla uczniów szkól podstawowych wspólnie ze szkołą

 

 Prac. GBP

 

w czasie roku

   szkolnego

 

               500,00

 8.

Zorganizowanie uczniom czasu wolnego

 

 Prac.GBP

w czasie roku

  szkolnego

 

               500,00

 9.

 

Zawieranie porozumień z rodzicami-w zakresie zwrotu kosztów dojazdu dzieci , realizujących obowiązek szkolny, do szkół podstawowych i gimnazjum w sytuacji braku dowozu zorganizowanego przez Gminę

 

Wójt Gminy

 

I – VI; IX – XII

      2008

 

        

          20.000,00

 

10.

 

Stypendia naukowe przyznawane uczniom szkół podstawowych w klasach IV –VI  i gimnazjum

 

Dyrektorzy Szkół

 

I – VI; IX – XII

      2008

 

 

            12.500,00

 

                                                                                                    Razem

 

 

            37.100,00

              

                                                                                O g ó ł e m

 

          287.641,00

 

 

 

Metryka strony

Udostępniający: ug

Wytwarzający/odpowiadający: Tomasz Grajewski

Wprowadzający: Tomasz Grajewski

Data wprowadzenia: 2008-01-08

Data modyfikacji: 2008-01-08

Opublikował: Tomasz Grajewski

Data publikacji: 2008-01-08