Uchwała Rady Nr VII/59/07 z dnia 2007-12-28
Numer | VII/59/07 |
---|---|
Data wydania | 2007-12-28 |
w sprawie | przyjęcia Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych na lata 2008-2012 |
UCHWAŁA NR VII/59/07
RADY GMINY Bargłów Kościelny
z dnia 28 grudnia 2007 r.
w sprawie przyjęcia „Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych na lata 2008-
Na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z 2002 r. Nr 23, poz. 220, Nr 62, poz. 558, Nr 113, poz. 984, Nr 153, poz.1271, Nr 214, poz.1806, z 2003 r. Nr 80, poz. 717, Nr 162 poz.1568, z 2004 r., Nr 102 poz.1055, Nr 116 poz. 1203, Nr.167, poz.1759, z 2005r, Nr.172, poz.1441, Nr.175, poz. 1457, z 2006r, Nr.17, poz. 128, Nr.181, poz.1337, z 2007r Nr.48, poz. 327, Nr. 138, poz. 974 i Nr.173, poz.1218) oraz art. 17 ust.1 pkt. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. Nr 64, poz. 593, Nr 99, poz. 1001, Nr. 273, poz. 2703, z 2005r, Nr. 64, poz. 565, Nr. 94, poz. 788, Nr.179, poz. 1487, Nr. 180, poz. 1493, z 2006r, Nr. 144, poz. 1043, Nr. 186, poz. 1380, Nr. 249, poz. 1831, Nr. 251, poz. 1844, z 2007, Nr. 35, poz. 219, Nr.36, poz. 226, Nr. 48, poz. 320, Nr. 120, poz. 818 ) i art. 4¹ ust.2 ustawy z dnia z dnia 26 października 1982 r.o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U z 2007r, Nr. 70, poz. 473 , Nr. 115, poz. 793 i Nr.176, poz. 1238) uchwala się, co następuje:
§ 1. Przyjmuje się„Gminną Strategię Rozwiązywania Problemów Społecznych na lata 2008-
§ 2. Przyjmuje się „ Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok
§ 3. Traci moc uchwała nr. XX/178/06 Rady Gminy Bargłów Kościelny z dnia 6 kwietnia 2006r w sprawie przyjęcia „Gminnej Strategii Rozwiązywania Problemów Społecznych na lata 2006-
§ 4. Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Bargłów Kościelny .
§ 5. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Gminy
Jan Romanowski
Załącznik do uchwały Nr VII/59/07
Rady Gminy Bargłów Kościelny
z dnia 28 grudnia 2007r.
Gminna Strategia Rozwiązywania Problemów Społecznych
na lata 2008 - 2012
Wprowadzenie
Celem głównym w sferze działań socjalnych jest stworzenie warunków umożliwiających jednostkom i rodzinom dostęp do wsparcia społecznego i zasobów społecznych pozwalający na
osiągnięcie stanu samodzielnego funkcjonowania. Elementem strategii jest współdziałanie a nie
zastępowanie działań poszczególnych ludzi i grup w celu budowy społeczeństwa opartego
zaradnego i solidarnego.
Zjawisko ubóstwa i niedostatku materialnego rodzin, problemy z uzależnieniem od alkoholu lub
narkotyków, połączone z przewlekłością chorób oraz bezradnością osób samotnych, starszych i
niepełnosprawnych zmuszają społeczność lokalną do inicjowania i realizacji działań zmniejszających ich natężenie.
Współcześnie występują różnego rodzaju kryzysy związane z bezrobociem i pogorszeniem warunków bytu ludności, co zwiększa strefę ubóstwa.
Transformacje zachodzące w Gminie niosą za sobą pozytywne i negatywne skutki społeczne. Znaczna grupa bezrobotnych Gminy staje się świadczeniobiorcami pomocy społecznej i narażona jest na marginalizację materialno – społeczną.
Zadaniem Gminy jest udzielanie takiego wsparcia osobom i rodzinom, które umożliwi im samodzielną egzystencję, dając szansę zaspokojenia podstawowych potrzeb oraz zapewniając realizację ról społecznych i możliwości rozwoju.
Skuteczność takich działań jest uwarunkowana kompleksowym podejściem do problemów i wprowadzeniem systemowych rozwiązań.
I. Diagnoza stanu istniejącego i uwarunkowań realizacyjnych
1.1. Sytuacja demograficzna gminy Bargłów Kościelny i zachodzące w niej zmiany
1.1.1. Obszar i sytuacja demograficzna gminy.
Gmina Bargłów Kościelny położona jest na styku Niziny Podlaskiej
i Pojezierza Mazurskiego, w środkowej części województwa podlaskiego
w powiecie augustowskim. W województwie podlaskim sąsiaduje z gminami Augustów , Goniądz. Kalinowo, Rajgród i Sztabin , co przedstawia poniższa mapka :
Rzeźba terenu charakteryzuje się dwoma typami form – wysoczyzny polodowcowej oraz obniżeń i ciągów dolin. Około 6% powierzchni gminy zajmują wody powierzchniowe, z czego 5,8% to jeziora. Największe z nich to jezioro Dręstwo nazywane też jeziorem Dreństwo, położone w południowo – zachodniej części gminy. Drugim co do wielkości jest jezioro Tajno. Południowa cześć gminy to Dolina Rzeki Biebrza. Przez gminę płynie również rzeka Netta.
Lasy gminy Bargłów Kościelny zajmują ok.
ok. 14%. Są to głownie lasy państwowe. Największy odsetek lasów występuje
w okolicach Kukowa, Solistówki i Tajenka.
Gmina jest usytuowana na terenach atrakcyjnych turystycznie. Dodatkowym jej walorem jest czyste środowisko naturalne i przynależność do Zielonych Płuc Polski.
Gmina Bargłów Kościelny ma powierzchnię 188 km2 i jest zamieszkiwana przez ok. 6 000 osób. Gęstość zaludnienia wynosi ok. 30 osób na 1 km2
Sieć osadniczą w gminie tworzy 30 miejscowości wiejskich, wchodzących w skład 30 sołectw. Największą miejscowością jest siedziba gminy – Bargłów Kościelny, w której mieszka ponad 800 mieszkańców.
Tabela nr 1.Wykaz sołectw Gminy Bargłów Kościelny:
l.p. | Nazwa sołectwa | l.p. | Nazwa sołectwa |
1. | Bargłów Kościelny | 16. | Nowa Kamionka |
2. | Brgłów Dworny | 17. | Pieńki |
3. | Bargłowka | 18. | Popowo |
4. | Barszcze | 19 | Pomiany |
5. | Brzozówka | 20. | Pruska |
6. | Bułkowizna | 21. | Reszki |
7. | Dreństwo | 22. | Rumiejki |
8. | Górskie | 23. | Solistówka |
9. | Judziki | 24. | Stara Kamionka |
10. | Komorniki | 25. | Stare Tajno |
11. | Kroszewo | 26. | Tajenko |
12. | Kroszówka | 27. | Tajno Łanowe |
13. | Kukowo | 28. | Tajno Podjeziorne |
14. | Łabętnik | 29. | Wólka Krwowska |
15. | Nowiny Bargłowskie | 30. | Żrobki |
Mieszkańcy gminy korzystają z usług ponad lokalnych w zakresie szkolnictwa średniego, ochrony zdrowia, kultury, sportu, administracji, obsługi finansowej, ubezpieczeń i innych, zlokalizowanych w mieście Augustów – siedzibie powiatu.
1.1.2. Ludność gminy
Jednym z podstawowych i najważniejszych uwarunkowań rozwoju gminy jest sytuacja demograficzna, tendencje przekształceń w liczbie ludności i jej strukturze. Liczba mieszkańców Gminy Bargłów Kościelny na koniec 2007 roku wynosi około 6 000 osób. W latach 2005 –2007 liczba mieszkańców wykazywała tendencję malejącą, jednak następnie zaczęła wzrastać.
Ludność Gminy Bargłów Kościelny
Struktura | 2005 | 2006 | 2007 |
Stan ludności wg faktycznego miejsca zamieszkania ogółem stan na 31 XII | 6080 | 5976 | 5978 |
mężczyźni stan na 31 XII | 3040 | 2993 | 2996 |
kobiety stan na 31 XII | 3040 | 2983 | 2982 |
W roku 2007 w gminie Bargłów Kościelny było 5.978 mieszkańców,
z czego 2 996 osób to mężczyźni, pozostałe 2 982 to kobiety. Z powyższych danych wyraźnie daje się zauważyć niedobór kobiet na wsi. Gęstość zaludnienia na obszarze gminy wynosił ok. 31 osób na 1 km2.
Poniżej przedstawiono strukturę wiekową ludności w podziale ze względu na wiek w latach 2005 – 2007
Struktura wiekowa ludności w latach 2005-2007
Struktura ludności gminy | 2005 | 2006 | 2007 | ||||
Liczba | Udział w % | Liczba | Udział w % | Liczba | Udział w % | ||
Liczba ludności na terenie gminy | 6 080 | 100.0% | 5 976 | 100,0 % | 5 978 | 100,0 % | |
Ludność w wieku przedprodukcyjnym | 1 570 | 25,8% | 1.526 | 25,5 % | 1 486 | 24,86 % | |
Ludność w wieku produkcyjnym | 3 459 | 56,9% | 3.465 | 57,98 % | 3 478 | 58,18 % | |
Ludność w wieku poprodukcyjnym | 1 051 | 17,3% | 985 | 16,48 % | 1 014 | 16,96 % | |
Analizując strukturę demograficzną gminy pod względem liczby osób
w wieku produkcyjnym i nieprodukcyjnym na każde 1000 osób w wieku produkcyjnym przypadały w gminie średnio 716 osoby w wieku nieprodukcyjnym.
Wyniki analizy zmian wielkości podstawowych danych demograficznych
w gminie oraz ocena obserwowanych zjawisk i ich konsekwencji muszą być przedmiotem stałego monitoringu, uzupełniania i poszerzania bazy danych oraz powtórnego dokonywania szacunku prognozy, w celu wychwycenia tendencji demograficznych na terenie gminy. Jest to konieczne przede wszystkim z punktu widzenia Programowania inwestycji gminnych, wielkości bazy oświatowej oraz rozwoju pozostałej infrastruktury komunalnej, technicznej i społecznej.
II. Cel strategiczny :
1. Stworzenie warunków do umożliwienia osobom i rodzinom przezwyciężenie sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne możliwości i uprawnienia.
III. Cele operacyjne :
1. Identyfikowanie przyczyn ubóstwa i czynników powodujących korzystanie z pomocy społecznej.
2. Pomoc osobom i rodzinom zagrożonym dysfunkcjami, w szczególności bezrobociem.
3. Rozszerzenie oferty usług na rzecz ludzi starszych.
4. Pomoc osobom niepełnosprawnym ( ze szczególnym uwzględnieniem osób z zaburzeniami psychicznymi ).
5. Doskonalenie zawodowe pracowników socjalnych zatrudnionych w Ośrodku Pomocy Społecznej.
6. Pozyskiwanie środków finansowych
IV. Przebieg realizacji założeń.
1.1. CEL OPERACYJNY NR 1
1.1.1.Identyfikowanie przyczyn i czynników powodujących korzystanie z pomocy społecznej.
Z przeprowadzonej diagnozy sytuacji w Ośrodku Pomocy Społecznej w Bargłowie Kościelnym wynika, że główną przyczyną korzystania z pomocy społecznej jest :
· bezrobocie,
· niepełnosprawność,
· długotrwała choroba,
· problemy związane ze strukturą rodziny np. rodzina niepełna,
· bezradność w sprawach opiekuńczo-wychowawczych.
Powyższe obrazuje tabela udzielonych świadczeń z uwzględnieniem przyczyny:
Przyczyny udzielanych świadczeń | 2005 | 2006 | 2007 |
Bezrobocie | 110 | 123 | 138 |
Niepełnosprawność | 11 | 13 | 63 |
Długotrwała choroba | 25 | 29 | 37 |
Problemy związane ze strukturą rodziny | 21 | 23 | 40 |
Bezradnośc w sprawach opiekuńczo-wychowaw.- rodziny wielodzietne | 70 | 73 | 136
|
1.1.2. Podjęte działania :
1. Analiza rzeczywistych potrzeb społecznych.
2. Składanie zapotrzebowań na pomoc finansową niezbędną do zaspokojenia potrzeb.
3. Rozpoznanie głównych problemów społecznych i ich zasięgu.
4. Ustalenie zasad współpracy przy wymianie informacji między instytucjami i organizacjami współpracującymi z ośrodkiem pomocy społecznej.
5. Analiza skarg, wniosków, interwencji osób korzystających z pomocy.
1.1.3. Przewidywane efekty :
1. Rozpoznanie źródła zagrożeń życia społecznego na terenie Gminy.
2. Opracowanie diagnozy i wykorzystanie uzyskanych informacji w działaniach w zakresie pomocy społecznej.
3. Zwiększenie efektywności działań i skuteczne reagowanie ośrodka pomocy społecznej oraz organizacji i instytucji współpracujących na aktualnie występujące problemy.
4. Wykorzystanie w celach profilaktycznych źródła informacji o przyczynach korzystania z pomocy społecznej.
1.2. CEL OPERACYJNY NR 2.
1.2.1.Pomoc osobom i rodzinom zagrożonym dysfunkcją.
Jednym z ważniejszych priorytetów pomocy społecznej jest pomoc osobom i rodzinom, które znalazły się w trudnej sytuacji oraz rodzinom dysfunkcyjnym. Do najpilniejszych zadań w tym zakresie należy przeciwdziałanie biedzie, bezrobociu. Pomoc ta musi pozwalać na wyprowadzenie rodzin z trudnej sytuacji życiowej i zapobiegać ich marginalizacji. Służyć temu mają różnorodne formy aktywizacji zawodowej, skierowane szczególnie do zagrożonych bezrobociem. Bardzo poważny problem stanowi bezrobocie ukryte, którego liczba trudna jest do oszacowania. Zjawisko to powiększa się w wyniku przemian strukturalnych w rolnictwie. Cechą tej grupy społecznej również jest niski poziom wykształcenia. Dlatego też osoby te należy szkolić w celu podniesienia ich kwalifikacji by np. mogły tworzyć rodzinne firmy usługowe. Osoby długotrwale bezrobotne powinny być zatrudniane w ramach robót publicznych bądź interwencyjnych, aby w ten sposób pomóc im w znalezieniu się na rynku pracy.
1.2.2. Podjęte działania :
1. Pobudzanie aktywności własnej rodziny oraz osób korzystających z pomocy przy rozwiązywaniu problemów.
2. Prowadzenie wszechstronnej pracy z rodziną i wykorzystywanie różnorodnych metod i technik ( w tym kontaktu ).
3. Udostępnianie osobom i rodzinom bezpłatnego poradnictwa specjalistycznego.
4. Współpraca z Powiatowym Urzędem Pracy w zakresie pośrednictwa pracy i doskonalenia zawodowego osób bezrobotnych.
5. Udzielanie pomocy osobom i rodzinom na zasadach określonych w ustawie o pomocy społecznej.
6. Współpraca pracowników socjalnych ze szkołami – pedagogami, wychowawcami, policją oraz Gminną Komisją Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
7. Pozyskiwanie środków na pomoc osobom i rodzinom jej potrzebującym.
8. Zaadoptowanie budynku wchodzącego w zasób mieszkaniowy Gminy na mieszkania socjalne.
1.2.3. Przewidywane efekty :
1. Zwiększenie aktywności własnej rodziny oraz osób korzystających z pomocy.
2. Umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężenie trudnych sytuacji życiowych.
3. Uzyskanie środków finansowych na zaspokojenie niezbędnej pomocy.
4. Uświadomienie konieczności organizowania alternatywnych form pomocy w stosunku do materialnej i rzeczowej – pomoc sąsiedzka, wolontariat.
5. Ograniczenie liczby osób korzystających z pomocy materialnej.
1.3. CEL OPERACYJNY NR 3
1.3.1. Rozszerzenie usług dla ludzi starszych
Analizując sytuację demograficzną zostały stwierdzone następujące trendy:
- spadek liczby mieszkańców,
- proces starzenia się społeczeństwa
- duża liczba osób niepełnosprawnych.
Sytuację tą obrazuje poniższa tabela:
| 2005 | 2006 | 2007 |
Liczba mieszkańców | 6 080 | 5 976 | 5 978 |
Osoby w wieku poprodukcyjnym | 1 051 | 985 | 1 014 |
Osoby niepełnosprawne :w tym do ukończenia 16 roku życia | 101 | 98 | 102 |
25 | 28 | 16 |
W wyniku tych zmian należy liczyć się ze zwiększonym zapotrzebowaniem na pomoc Gminy, zarówno rzeczową jak finansową. Wskutek spadku liczby mieszkańców w wieku przed i produkcyjnym przy wzroście liczby osób w wieku poprodukcyjnym i uwzględnieniu niepełnosprawności zwiększa się liczba osób samotnych (w większości kobiet) wymagających opieki osób drugich. Zwiększa się więc zapotrzebowanie na miejsca w domach opieki i domach spokojnej starości.
1.3.2. Podjęte działania :
1. Promowanie aktywnego trybu życia osób starszych poprzez wspieranie różnych form działalności i inicjatyw – współpraca z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej w zakresie utworzenia „Klubu Seniora”.
2. Korzystanie z Sali Urzędu Gminy mieszczącej się w budynku OSP,
3. Rozszerzenie usług pielęgnacyjnych i opiekuńczych dla osób starszych w miejscu zamieszkania, .4. Wdrożenie rządowego programu „Pomoc państwa w zakresie dożywiania”.
1.3.3. Przewidywane efekty :
1. Respektowanie praw osób starszych do godnego życia w społeczeństwie.
2. Zapewnienie komfortu psychicznego i poczucie bezpieczeństwa osobom starszym poprzez zabezpieczenie ich funkcjonowania w środowisku lokalnym.
3. Zagospodarowanie czasu wolnego osób starszych.
4. Włączenie osób starszych do życia w lokalnej społeczności.
1.4. CEL OPERACYJNY NR 4
1.4.1. Pomoc osobom niepełnosprawnym ( ze szczególnym uwzględnieniem osób z zaburzeniami psychicznymi ).
Osoby niepełnosprawne, w tym z zaburzeniami psychicznymi, wymagają szczególnego rodzaju wsparcia i pomocy w codziennym funkcjonowaniu. Poznawanie i rozumienie trudności osób niepełnosprawnych jest zadaniem ważnym. Grupa ta charakteryzuje się niskim poziomem wykształcenia. Aby mogły znaleźć zatrudnienie należy osoby takie aktywizować i stworzyć im warunki do podniesienia swoich kwalifikacji.
1.4.2. Podjęte działania :
1. Zintegrowanie osób niepełnosprawnych ze środowiskiem i umożliwienie pełnego uczestnictwa w życiu społecznym poprzez pracę socjalną.
2. Doradztwo specjalistyczne i pomoc finansowa zgodnie z ustawą o pomocy społecznej.
3. Pomoc, przy współpracy Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie, w organizowaniu turnusów rehabilitacyjnych dla osób niepełnosprawnych oraz w wypożyczaniu sprzętu rehabilitacyjnego.
4. Umieszczanie podopiecznych, w tym z zaburzeniami psychicznymi, w Domu Pomocy Społecznej – według potrzeb,
1.4.3. Przewidywane efekty :
1. Usprawnienie fizyczne i społeczne osób niepełnosprawnych.
2. Umożliwienie osobom niepełnosprawnym godnych warunków życia i zaspokojenia ich niezbędnych potrzeb.
3. Odciążenie rodzin z osobami niepełnosprawnymi oraz poprawa sytuacji materialno – bytowej.
1.5. CEL OPERACYJNY NR 5
1.5.1. Doskonalenie zawodowe pracowników socjalnych.
Istotną kwestią w pomocy społecznej jest kształcenie pracowników socjalnych i poszukiwanie możliwości doskonalenia zawodowego. Szansą na zmniejszenie ilości osób zmuszonych do korzystania z pomocy społecznej jest przedsiębiorczość i twórcze rozwiązania problemów oraz dążenie do sukcesu przez pracowników socjalnych.
1.5.2. Podjęte działania :
1. Upowszechnianie etosu zawodowego pracownika socjalnego oraz uświadamianie jego roli i zadań w środowisku lokalnym.
2. Zwiększanie roli pracy socjalnej w działalności Ośrodka Pomocy Społecznej.
3. Uczestnictwo w sesjach szkoleniowych, konferencjach oraz warsztatach zajęciowych z zakresu samodoskonalenia i kształcenia pracowników socjalnych.
4. Podjęcie nauki przez pracowników socjalnych – stopień specjalizacji.
1.5.3. Przewidywane efekty :
1. Skuteczniejsze działania pracowników socjalnych.
2. Wzrost liczby wyspecjalizowanych pracowników socjalnych.
3. Podniesienie jakości oferowanych przez Ośrodek Pomocy Społecznej usług.
4. Podniesienie statusu zawodowego pracownika socjalnego.
1.6 CEL OPERACYJNY NR 6
1.6.1 Pozyskiwanie środków finansowych
Dodatkowe środki pieniężne niezbędne są do wykonywania zadań zamieszczonych w Strategii. Głównym celem jest otrzymywanie dofinansowania z budżetu Unii Europejskiej. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w latach 2008-2012 zamierza przystąpić do konkursów w ramach polityki społecznej. Różnorodność tematyczna osi priorytetowych pozwoli na wsparcie dla osób starszych, dzieci i młodzieży jak i całych rodzin. Pozyskane środki ułatwią wypełnienie zadań opracowanych w niniejszej Strategii.
Projekty mają na celu podnoszenie świadomości społeczności lokalnej oraz zachęcanie mieszkańców Gminy do inicjatyw oddolnych. Osobą bezrobotnym zapewnienie fachowej pomocy psychologicznej oraz prawnej.
Planujemy organizować przedsięwzięcia, w których ludzie w wieku poprodukcyjnym będą mogli podzielić się własnym doświadczeniem, zainteresowaniami, kultywowaniem tradycji. Dzięki tym działaniom nie będą odstawieni na tzw. boczny tor.
Rozpisywane konkursy będą miały w swoim programie pomoc osoba w podeszłym wieku i niedołężnym. Zamierza się rozpropagowywać działania organizacji pożytku publicznego i wolontariatu.
1.6.2 Podjęte działania
1. Przystąpienie do Poakcesyjnego Programu Wsparcia Obszarów Wiejskich
2. Opracowywanie dokumentacji w celu wygrywania kolejnych konkursów
3. Szkolenie pracowników w kierunku pozyskiwania środków i ich lepszego wykorzystania
1.6.3 Przewidziane efekty
1. Zaangażowanie społeczności lokalnej we wszystkich przedziałach wiekowych do działania
2. Podnoszenie poziomu wykształcenia oraz kwalifikacji ludzi co da wymierne efekty w przeciwdziałaniu bezrobociu, wyrównaniu dysproporcji między miastem a wsią jak również podniesie samoocenę świadczeniobiorców
3. Przeciwdziałanie marginalizacji osób będących w ubóstwie, niedołężnych, bezrobotnych oraz społecznie nieprzystosowanych
V. Ochrona zdrowia i profilaktyka
Na terenie gminy funkcjonują dwie placówki ochrony zdrowia, które zabezpieczają dostęp do świadczeń zdrowotnych w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej, mieszańcom Gminy, w ramach zawartych kontraktów z Narodowym Funduszem Zdrowia.
Profilaktyczną opiekę zdrowotną nad dziećmi i młodzieżą w środowisku nauczania i wychowania realizuje, na bazie szkolnych gabinetów profilaktyki zdrowotnej i pomocy przedlekarskiej, jeden podmiot – Grupowa Praktyka Lekarzy Rodzinnych GOZ Bargłów Kościelny - Zespół Szkół w Bargłowie Kościelnym.
W zakresie opieki w przypadku nagłych zachorowań i medycyny ratunkowej po godzinie 18 świadczenia udzielane są przez Szpitalny Oddział Ratownictwa SP ZOZ Augustów
1. Opieka nad dziećmi i młodzieżą w ramach programów edukacyjno-profilaktycznych realizowanych w placówkach oświatowych:
a) program edukacyjny dotyczący urazów kręgosłupa, wad postawy,
b) program edukacyjny „Zdrowy styl życia”,
c) program pierwszej pomocy przedmedycznej „Ratuj Życie”,
2. Program „ Profilaktyki i Chorób Układu Krążenia ”,
3. Program Profilaktyki Gruźlicy
4. Program Profilaktyki Chorób Odtytoniowych
5. Działania zmierzające do zmniejszenia rozpowszechnienia palenia tytoniu poprzez:
a) punkt poradnictwa antynikotynowego,
b) program „Rzuć palenie razem z nami”,
c) programy edukacji antynikotynowej Instytutu Matki i Dziecka w Warszawie .
VI. PLAN FINANSOWY GMINNEJ STRATEGII PROBLEMÓW SPOŁECZNYCH NA LATA 2008-2012
1. W zakresie pomocy społecznej
Lp |
Zadanie do realizacji | Przewidywane środki finansowe przeznaczone na realizację anai realizacje zadania | ||||
2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | ||
1. | Udzielanie świadczeń pieniężnych według potrzeb mieszkańców Gminy | 55.000 | 55.000 | 56.000 | 57.000 | 57.000 |
6. | Kierowanie do domu pomocy społecznej odpowiedniego typu i ponoszenie opłat za pobyt mieszkańca Gminy umieszczonego w tym domu | 20.000 | 20.000 | 25.000 | 25.000 | 25.000 |
7. | Świadczenie usług opiekuńczych,w miejscu zamieszkania | 81.800 | 82.000 | 83.000 | 85.000 | 85.000 |
8. | Utrzymanie systemu informatycznego z uwzględnieniem przekazywania sprawozdawczości w wersji elektronicznej | 2.000 | 3.000 | 3.000 | 4.000 | 4.000 |
Razem | 158.800 | 160.000 | 167.000 | 171.000 | 171.000 |
2. W zakresie polityki prorodzinnej
Lp |
Zadanie do realizacji | Przewidywane środki finansowe przeznaczone na realizacię zadania | ||||
2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | ||
1. | Poradnictwo rodzinne , współpraca z instytucjami oraz pomoc w rozwiązywaniu bieżących problemów | - | - | - |
- |
- |
3. W zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych
Lp |
Zadanie do realizacji | Przewidywane środki finansowe przeznaczone na realizacje zadania | |||||
2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | |||
1. | Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej | 3.821 | 3.900 | 4.000 | 4.000 | 4.200 | |
2. | Udzielanie rodzinom , w których występują problemy alkoholowe pomocy społecznej i prawnej , a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie |
16 000 |
17.000 |
17.000 |
18.000 |
18.000 | |
3. | Prowadzenie profilaktycznej działaln.iformac.i edukacujnej w zakr.rozwiąz.probl.alkohol.i przeciw działania narkomanii , w szczeg.dla dzieci i młodzieży , w tym prowadzenie pozalekcyjnych zajęc sport., a także działań na rzecz doż,dzieci uczestnicz. w pozalek.programach p |
25 720 |
26.000 |
26.000 |
26.500 |
27.000 | |
4. | Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych , służącej rozw.probl.alkoholowych |
16. 300 |
16.500 |
16.500 |
16.500 |
17.000 | |
5. | Podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 131 i 15 ustawy o wych.w trzeźwości o przeciwdział.alkoholizm oraz występowanie przed sądem w charakt.oskarżyciela publicznego |
- |
- |
- |
- |
- | |
6. | Zasady wynagradzania członków GKPiRPA | 5 400 | 6.000 | 6.000 | 6.500 | 6.500 | |
7. | Wspieranie zatrud.socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie centrów integracji społecznej |
- |
- |
- |
- |
- | |
Razem | 67.421 | 69.400 | 69.500 | 71.500 | 72.700 | ||
4. W zakresie ochrony zdrowia
Lp |
Zadanie do realizacji | Przewidywane środki finansowe przeznaczone na realizacje zadania | ||||
2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | ||
1. | Zapewnienie prowadzenia podstawowej opieki zdrowotnej nad mieszkańcami gminy poprzez wynajm lokali w Ośrodku Zdrowia w Bargłowie Kościelnym i Prusce wraz z sprzetem medycznym i urządzeniami „ s.c. Grupowa Praktyka Lekarzy rodzinnych GOZ Bargłów Kościelny |
- |
- |
- |
- |
- |
5. W zakresie budownictwa socjalnego
Lp |
Zadanie do realizacji | Przewidywane środki finansowe przeznaczone na realizacje zadania | ||||
2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | ||
1. | Utrzymanie dotychczasowych lokali socjalnych w miejsowości : 1.Pruska 60 -3 mieszkań 2.Brzozówka 57 – 3 mieszkań 3.Tobyłka – 3 mieszkań 4.Kamionka Stara – 3 mieszkań |
2.000 |
2.000 |
2.500 |
2.500 |
2.500
|
2. | Modernizacja pomieszczeń socjalnych |
3.000 |
3.000 |
4.000 |
4.000 |
4.500 |
Razem | 5.000 | 5.000 | 6.500 | 6..500 | 7.000 |
6. W zakresie kultury i oświaty
Lp |
Zadanie do realizacji | Przewidywane środki finansowe przeznaczone na realizacje zadania | ||||
2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | ||
1. | Współpraca Bibliotek ze szkołami , zakup prasy , udostępnienie czytelni, organizowanie konkursów i zagospodarowanie czasu wolnego uczniom |
4.600 |
4.700 |
4.800 |
4.900 |
5.000 |
2. | Zwrot kosztów dojazdu dzieci do szkół i stypendia naukowe przyznawane uczniom szkół podstawowych w klasach IV – VI i gimnazjum |
32.400 |
32.800 |
33.000 |
34.000 |
35.000 |
Razem | 37.000 | 37.500 | 37.800 | 38.900 | 40.000 |
7.W zakresie wypełniania wszystkich celów zawartych w Strategii z dodatkowych pozyskanych środków finansowych
Lp |
Zadanie do realizacji | Przewidywane środki finansowe przeznaczone na realizacje zadania | ||||
2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 | ||
1. | Zadania zawarte w strategii | 145. 000 | 145. 000 | - | - | - |
Razem | 145. 000 | 145. 000 | - | - | - |
VII. Przebieg realizacji założeń
Zadania określone Gminną Strategią Rozwiązywania Problemów Społecznych realizowane będą przy współpracy społeczności lokalnej oraz niektórych organizacji, takich jak :
- PCPR w Augustowie;
- PUP w Augustowie;
- S.c. Grupowa Praktyka Lekarzy Rodzinnych GOZ Bargłów Kościelny,
- Dom Pomocy Społecznej w Nowej Wsi Ełckiej;
- Dom Pomocy Społecznej w Suwałkach;
- Poradnia Pedagogiczno – Psychologiczna w Augustowie
- Samodzielny Publiczny Zespół Zakładów Opieki Długoterminowej w Augustowie;
- Posterunek Policji w Bargłowie Kościelnym;
- Pełnomocnik i Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Bargłowie Kościelnym;
- Pedagog Zespołu Szkół w Bargłowie Kościelnym.
Realizacja zadań zależy od ścisłej współpracy w/wymienionych podmiotów, sytuacji w gminie oraz środków finansowych, które zostaną przeznaczone na ich urzeczywistnienie. Skuteczność realizacji zadań gwarantują określone warunki, a mianowicie :
- konsekwentne wdrażanie w życie zaplanowanych zadań;
- działania na rzecz pozyskania dodatkowych środków z innych źródeł niż budżet Gminy;
- uświadomienie społeczności lokalnej znaczenia realizacji zaplanowanych przedsięwzięć;
- upowszechnianie celów i zadań wśród mieszkańców Gminy.
Załącznik
do Gminnej Strategii Rozwiązywania
Problemów Społecznych na rok 2008-2012
Plan Finansowy Gminnej Strategii
Rozwiązywania problemów społecznych
NA ROK 2008
I. PROGRAM POMOCY SPOŁECZNEJ
Lp. |
Zadanie do realizacji | Osoby odpowiedzialne za realizacje | Termin realizacji | Środki finansowe przeznaczone na realizacje zadania |
1. | Udzielanie schronienia, posiłku, niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym, w tym bezdomnym | Kierownik GOPS Pracownicy socjalni |
Cały rok |
4.500,00 |
2. | Przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych i specjalnych celowych |
Kierownik GOPS |
Cały rok |
22.000,00 |
3. | Udzielanie zasiłku celowego na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego |
Kierownik GOPS | Cały rok- w miarę potrzeb |
5.000,00 |
4. | Zapewnienie pomocy w zakresie dożywiania dzieci i młodzieży oraz osób i rodzin znajdujących się w trudnej sytuacji z programu wieloletniego ,, Pomoc państwa w zakresie dożywiania” |
Kierownik GOPS |
Cały rok |
38.000,00 |
5. | Sprawianie pogrzebu, w tym osobom bezdomnym | Kierownik GOPS | Cały rok | 4.500,00 |
6. | Kierowanie do domu pomocy społecznej odpowiedniego typu i ponoszenie opłat za pobyt mieszkańca Gminy umieszczonego w tym domu |
Kierownik GOPS |
Cały rok |
20.000,00 |
7. | Świadczenie usług opiekuńczych,w miejscu zamieszkania |
Kierownik GOPS |
Cały rok |
81 800,00 |
8. | Utrzymanie systemu informatycznego z uwzględnieniem przekazywania sprawozdawczości w wersji elektronicznej |
Kierownik GOPS |
Cały rok – w miarę potrzeb |
2.000,00 |
9. |
Przyznawanie pomocy rzeczowej |
Kierownik GOPS |
Cały rok |
500,00 |
Razem
|
178 300,00 |
II. PROGRAM polityki prorodzinnej
Lp. | Zadanie do realizacji | Osoby odpowiedzialne za realizacje | Termin realizacji | Środki finansowe przeznaczone na realizacje zadania |
1. | Poradnictwo rodzinne- udzielanie informacji o instytucjach pomocowych |
Kierownik GOPS |
Cały rok |
----- |
2. | Udzielanie doraźnej pomocy w rozwiązywaniu bieżących problemów |
Kierownik GOPS |
Cały rok |
----- |
3. | Współpraca z instytucjami, w tym z Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie i organizacjami pozarzadowymi zajmującymi się problematyką społeczno-rodziną |
Kierownik GOPS |
Cały rok |
----- |
Razem
|
-------- |
III. PROGRAM ochrony zdrowia
Lp. | Zadanie do realizacji | Osoby odpowiedzialne za realizacje | Termin realizacji | Środki finansowe przeznaczone na realizacje zadania |
1. | Zapewnienie prowadzenia podstawowej opieki zdrowotnej nad mieszkańcami Gminy poprzez wynajm lokali Ośrodków Zdrowia w Bargłowie Kościelnym i Prusce wraz ze sprzętem medycznym i urządzeniami „ s.c.Grupowa Praktyka Lekarzy Rodzinnych GOZ Bargłów Kościelny „ sprawującej opiekę w zakresie „poz” |
Wójt Gminy |
Cały rok |
----- |
Razem |
------ |
iv. Program profilaktki i rozwiązywania
problemów alkoholowych
I.Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu.
Lp. | Zadania do realizacji | Osoby i instytucje odpowiedzialne za realizację | Termin realizacji | Przewidywane środki finansowe na realizację zadania |
1. | Finansowanie szkoleń podnoszących kwalifikacje zawodowe osób realizujących zadania profilaktyczne objęte problematyką narkomanii i lecznictwa odwykowego. | Pełnomocnik ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
| cały rok | 1.000,- |
2. | Rozmowy członków Komisji z osobami zagrożonymi chorobą alkoholową w celu motywowania do podjęcia leczenia odwykowego.
| M. Sadowska, A. Haraburda, I. Krzywiński, A. Bućko, - członkowie Komisji | cały rok | --- |
3. | Finansowanie dojazdów osób uzależnionych na terapię. | Pełnomocnik ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
| cały rok | 721,- |
4. | Finansowanie badań przeprowadzonych przez lekarzy specjalistów w związku z kierowaniem na przymusowe leczenie.
| Pełnomocnik ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
| cały rok | 1.600,- |
5. | Kierowanie osób uzależnionych od alkoholu na dobrowolne lub przymusowe leczenie.
| Pełnomocnik ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych | cały rok | -- |
6. | Zakup i dystrybucja materiałów informacyjno – edukacyjnych dla klientów punktu oraz instytucji i organizacji współpracujących z punktem. | A. Ejzel, K. Karpińska, - członkowie Komisji |
| 500,- |
Razem | 3.821,- |
I. Udzielanie rodzinom, w których występują problemy alkoholowe pomocy psychospołecznej i prawnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie.
1. | Zorganizowanie i sfinansowanie wyjazdu dzieci z rodzin alkoholików na kolonie terapeutyczne.
| Pełnomocnik ds. Profilaktyki Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, A. Ejzel | czerwiec – lipiec 2008 | 5.000,- |
2. | Dofinansowywanie wycieczek szkolnych z programem profilaktycznym (do 50% kosztów wycieczki).
|
Pełnomocnik ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych | cały rok | 2.000,- |
3. | Zorganizowanie i prowadzenie zajęć wyrównawczych i kół zainteresowań dla dzieci szczególnej troski(po 4 godziny tygodniowo w SP i Gimnazjum w Bargłowie, oraz po 1 godzinie tygodniowo w SP w Tajnie Starym, Kroszewie i Łabętniku).
|
Pełnomocnik ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych | cały rok | 7.000,- |
4. | Udzielanie pomocy materialnej, psychologicznej i prawnej rodzicom i dzieciom z rodzin patologicznych.
| Pełnomocnik ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
| cały rok | 1.500,- |
5. | Finansowanie szkoleń i kursów specjalistycznych w zakresie pracy z dziećmi z rodzin z problemem alkoholowym. Praca z dziećmi wymagającymi pomocy. | Pełnomocnik ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
| maj | 500,- |
Razem | 16.000,00 |
III. Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie rozwiązywania problemów alkoholowych i przeciwdziałania narkomanii, w szczególności dla dzieci i młodzieży.
1. | Udział w kampanii ogólnopolskiej „Zachowaj trzeźwy umysł”.
| A. Ejzel – członek Komisji |
| 1.220,- |
2. | Prowadzenie w gimnazjum programu profilaktycznego dla młodzieży.
| Pełnomocnik ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, wychowawcy klas I gimnazjum | luty, wrzesień | 2.000,- |
3. | Gminny Dzień Profilaktyki. | A. Ejzel, K. Karpińska – członkowie Komisji.
| czerwiec | 500,- |
4. | Zakup pomocy dydaktycznych i gier do świetlicy szkolnej. | K. Karpińska – członek Komisji | kwiecień | 500,- |
5. | Spektakle profilaktyczne dla uczniów ze wszystkich szkół z terenu gminy. | Pełnomocnik ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
| cały rok | 2.000,- |
6. | Organizacja konkursów wiedzy dot. profilaktyki uzależnień, zagrożeń i innych imprez profilaktycznych o charakterze rozrywkowym, sportowym dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjum. | K. Karpińska A. Ejzel W. Koniecko | cały rok | 1.500,- |
7. | Dofinansowanie zakupu alkometru dla Posterunku Policji w Bargłowie Kościelnym w celu przeciwdziałania nietrzeźwości kierowców.
| Pełnomocnik ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych | marzec | 3.500,- |
8. | Zorganizowanie festynu rodzinnego o charakterze profilaktycznym, ukazującym sposoby spędzania wolnego czasu bez środków odurzających. | A. Ejzel, K. Karpińska, W. Koniecko – członkowie Komisji | czerwiec | 2.000,- |
9. | Udostępnienie siłowni i sali gimnastycznej w Zespole Szkół w Bargłowie Kościelnym oraz praca z młodzieżą.
| Pełnomocnik ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych | cały rok | 5.000,- |
10. | Doposażenie szkół w sprzęt sportowy celem stwarzania warunków do spotkań młodzieży i dorosłych w dni wolne od zajęć – pracy. | Pełnomocnik ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych | cały rok | 6.000,- |
11. | Współudział w ogólnopolskich kampaniach dotyczących profilaktyki antyalkoholowej.
| A. Ejzel, K. Karpińska | cały rok | -- |
12. | Zakup książek do Gminnej Biblioteki Publicznej. | Pełnomocnik ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych | kwiecień | 1.500,- |
13. | Prowadzenie kontroli punktów sprzedaży napojów alkoholowych. | I. Krzywiński, J. Ziarko – członkowie Komisji | maj, wrzesień 2 x punkt sprzedaży |
|
Razem | 25.720,- |
IV. Wspomaganie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych, służącej rozwiązywaniu problemów alkoholowych.
1. | Finansowanie kosztów utrzymania lokalu na potrzeby Komisji Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. | Pełnomocnik ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych | cały rok | 800,- |
2. | Wspieranie finansowo działalności Poradni Zdrowia Psychicznego i Terapii Uzależnień oraz punktu konsultacyjnego w Bargłowie Kościelnym. | Pełnomocnik ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Urząd Gminy | luty | 14.000,- |
3. | Finansowanie kosztów pobytu osób nietrzeźwych w Izbie Wytrzeźwień w Suwałkach. | Pełnomocnik ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Urząd Gminy | cały rok | 1.500,- |
Razem | 16.300,- |
V. Podejmowanie interwencji w związku z naruszeniem przepisów określonych w art. 131 i 15 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi oraz występowanie przed sądem w charakterze oskarżyciela publicznego.
1. | Występowanie z wnioskami o cofnięcie zezwoleń lub zastosowanie przepisów karnych, wynikających z ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi w sytuacji stwierdzenia naruszeń przepisów tej ustawy. | Komisja Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych | cały rok | -- |
2. | Występowanie w charakterze oskarżyciela publicznego. | Wójt Gminy Bargłów Kościelny | cały rok | -- |
VI. Zasady wynagradzania członków Gminnej Komisji Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
1. | Członkowie Komisji otrzymują wynagrodzenie za udokumentowaną realizację zadań ujętych w programie zgodnie z podziałem zadań na poszczególnych członków komisji. | Pełnomocnik ds. Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych | grudzień | 5.400,- |
2. | Wynagrodzenie płatne będzie po wykonaniu zadania w terminie 7 dni od dnia wystawienia rachunku. | -- | -- | -- |
Razem | 5.400,- |
VII. Wspieranie zatrudnienia socjalnego poprzez organizowanie i finansowanie Centrów Integracji Społecznej.
1. | W roku 2008 nie przewiduje się organizacji centrum integracji w gminie. | - | -- | -- |
v. Program Budownictwa socjalnego
Lp. | Zadanie do realizacji | Osoby odpowiedzialne za realizacje | Termin realizacji | Środki finansowe przeznaczone na realizacje zadania |
1. | Utrzymanie dotychczasowych lokali socjalnych w miejscowości: 1)Pruska 60- 3 mieszkań 2)Brzozówka 57- 2 mieszkań 3) Tobyłka – 3 mieszkań | Inspektor ds. budownictwa, drogownictwa |
cały rok |
- |
2. | Przeznaczenie budynku po szkole podstawowej w Kamionce Starej na pięć mieszkań socjalnych | Inspektor ds. budownictwa, drogownictwa |
31.10.2008 |
5.000 ,00 |
Razem
|
5.000.00 |
VI. PROGRAM Kultury i Oświaty
Lp. | Zadanie do realizacji | Osoby odpowiedzialne za realizacje | Termin realizacji | Środki finansowe przeznaczone na realizacje zadania |
1. | Współpraca Bibliotek ze szkołami | Pr.Bibliotek | cały rok | - |
2.
| Udostępnienie mieszkańcom Gminy komputerów i bezpłatne korzystanie z Internetu |
Prac.GBP |
cały rok |
- |
3.
| Zakup prasy do Bibliotek i możliwośc korzystania z niej na miejscu w czytelni Biblioteki |
Dyrektor GBP |
cały rok |
3.600,00 |
4. | Udostępnianie czytelni dla uczniów | Prac. GBP | cały rok | - |
5. | Praca z dziećmi i młodzieżą | Prac. GBP | cały rok | - |
6. | Prowadzenie lekcji bibliotecznych i ucznaimi szkół podstawowych i gimnazjum |
Prac. GBP |
cały rok
|
- |
7. | Organizowanie konkursów dla uczniów szkól podstawowych wspólnie ze szkołą |
Prac. GBP |
w czasie roku szkolnego |
500,00 |
8. | Zorganizowanie uczniom czasu wolnego |
Prac.GBP | w czasie roku szkolnego |
500,00 |
9.
| Zawieranie porozumień z rodzicami-w zakresie zwrotu kosztów dojazdu dzieci , realizujących obowiązek szkolny, do szkół podstawowych i gimnazjum w sytuacji braku dowozu zorganizowanego przez Gminę |
Wójt Gminy |
I – VI; IX – XII 2008
|
20.000,00 |
10.
| Stypendia naukowe przyznawane uczniom szkół podstawowych w klasach IV –VI i gimnazjum |
Dyrektorzy Szkół |
I – VI; IX – XII 2008
|
12.500,00 |
Razem
|
37.100,00 | |||
O g ó ł e m |
287.641,00
|
Metryka strony